Sveriges Kommunikatörer

Trafikverket sätter fokus på kommunikationen: ”Inte bara ett stöd, utan en central del av vår verksamhet”

Trafikverket har gjort en omorganisation av sin kommunikationsavdelning för att stärka både intern och extern kommunikation. Kommunikationsdirektör Anna Lihr berättar om målen med förändringarna och nya befattningar.

Lästid: 2 minuterPublicerad: 

Trafikverket är en av Sveriges största myndigheter med närmare 11 000 medarbetare. Nyligen genomförde myndigheten ett omfattande förändringsarbete inom kommunikationsavdelningen, berättar kommunikationsdirektör Anna Lihr.

– Hela Trafikverket gör en kraftsamling för ett närmare Sverige, vi bygger en ny myndighet där de vi är till för står i centrum för våra leveranser. Det innebär att vi arbetar med systemperspektivet och att vi höjer den kommunikativa förmågan i hela organisationen. Det handlar om att skapa förutsättningar så att alla i verksamheten, på något sätt, kan vara kommunikatörer.

Trafikverket har bytt namn på befattningarna inom kommunikationsavdelningen för att tydliggöra sin specialistfunktion och alla på myndigheten kommunicerar och därmed har ett kommunikativt ansvar.

Nya titlar för en tydligare roll

Från och med den 1 november blev kommunikatörer ”kommunikationsspecialister” och kommunikationsstrateger samt kommunikationsansvariga blev ”seniora kommunikationsspecialister”. Syftet är att belysa att kommunikation är en expertkompetens som bidrar till hela organisationens arbete.

– Vi vill förstärka att kommunikation är en specialistfunktion som hjälper oss att förflytta verksamheten framåt och bygga förtroende. Det är inte ”bara” ett stöd, utan en central del av vår verksamhet, säger Anna.

Förändringarna gäller även andra befattningar. Grafiska formgivare är nu ”specialister inom visuell kommunikation” och studioproducenter är ”studio och videospecialist” för att tydliggöra betydelsen av dessa specialistkompetenser i kommunikationsleveransen.

Satsa på kommunikation som gör skillnad

En annan viktig del i omorganisationen är att kommunikationsfunktionen ska ännu tydligare fokusera på det strategiska samtalet med verksamheten och alla projekt. Detta för att undvika att kommunikatörer endast tilldelas uppgiften att paketera eller sätta ”presentpapper och snöre” på åtgärder som redan är beslutade.

– Vi behöver vara en strategisk partner och delta tidigt i processen för att kunna bidra med kommunikativa lösningar. Genom att kombinera verksamhetens perspektiv med kommunikationens verktyg kan vi skapa större värde och förtroende.

Målet: en flexibel och kommunikativ organisation

Målet med förändringarna är att skapa en flexibel organisation där medarbetare kan gå in och ut ur olika frågor. Samtidigt vill man lyfta kommunikationens betydelse för hela organisationen.

– Vi arbetar för att bygga en kommunikativmedvetenhet bland alla 11 000 medarbetare. Det är viktigt att förstå vilka konsekvenser ett beslut har och hur vi kan kommunicera det redan tidigt i processen för att skapa förståelse. På så sätt kan vi skapa förtroende för hela vår verksamhet, förklarar hon.

Interna reaktioner och framtidsspaning

Interna reaktioner på förändringarna har varit blandade. Många är positiva till att kommunikation lyfts som en specialistfunktion, men det finns även viss tveksamhet.

– Vissa undrar hur deras kompetens och ansvarsområden ska tydliggöras med de nya titlarna. Det är en omställning och vi behöver fortsätta arbeta med att definiera rollerna i nästa steg.

Framtiden ser dock ljus ut, säger Anna. Hon hoppas att de nya rollerna ska ge kommunikationsavdelningen råg i ryggen och samtidigt hjälpa hela organisationen att kommunicera mer effektivt.

– Vi vill lyfta fram vår fantastiska kompetens och se till att kommunikationsoutputen verkligen gör skillnad. Det handlar om att förenkla komplexa sammanhang och skapa förtroende hos medborgare och näringsliv, avslutar hon.

Läs mer om kommunikation

Från data till dialog: Så stärker kommunikatören affären i en AI-driven värld 

När världen snurrar allt snabbare och beslutsunderlag ofta hämtas ur komplexa datamodeller, blir kommunikatörens roll alltmer central.

Från data till dialog: Så stärker kommunikatören affären i en AI-driven värld

Här är vinnarna av Stora Kommunikationspriset 2025

Nu kan Sveriges Kommunikatörer stolt presentera vinnarna av Stora Kommunikationspriset 2025.

Vinnare SKP 2025

Ny strategisk kommunikationsmodell för hur företag bör kommunicera netto noll – minskning av utsläpp av växthusgaser

Vid sidan av den politiska debatten om klimatfrågorna så fortsätter en del företag sitt miljö- och klimatarbete.

Två skorstenar bakom en klarblå himmel.

Långsamhet och eftertanke – avgörande faktorer för kommunikationsavdelningar som vill anamma generativ AI på ett klokt sätt

Betydelsen av AI för kommunikationsbranschen har varit en het fråga under lång tid.

Mobilskärm när ChatGPT chat syns.

Ohållbar kommunikation om överproduktion i modeindustrin

Klädkonsumtion är ett stort klimatproblem.

Tom mannekängdocka i en sylokal.

Studie från Österrike visar den kommunikativa betydelsen av att få uppskattning 

Betydelsen av att bli uppskattad på sin arbetsplats har ökat under senare år.

Bristande kunskaper om utvärdering och mätning hos kommunikatörer enligt internationell fallstudie

När forskare eller undersökningsföretag ställer frågor om intern eller extern kommunikation till kommunikatörer så är det ett svar som ständigt återkommer – att kommunikationsfunktioner lägger för lite resurser på att lyssna på organisationens intressenter eller att undersöka vilka effekter deras aktiviteter har.

Manshänder håller i ett förstoringsglas och läser en bok.

Publiceringsångest – vad är det och hur kan du hantera den? 

Elin Boberg och Anne Ekberg, mediaexperter hos Sveriges Kommunikatörer, har vid flera tillfällen stött på fenomenet publiceringsångest.

Två kvinnor poserar framför kameran.

Från kurs till praktik: Så har vi stärkt vårt samarbete mellan Kommunikation och HR

Anna Olsen, kommunikatör på LFV (Luftfartsverket), har över 10 års erfarenhet av att arbeta med kommunikation.

LÅNGLEVNADSGUIDE FÖR KOMMUNIKATÖRER

Karin Hagman – vice ordförande och styrelseledamot i Sveriges Kommunikatörer, blickar tillbaka på sin karriär och de förändringar som skett inom kommunikatörsyrket.

Kvinna med brunt hår och orange tröja poserar för kameran.

Din chans att vinna en utvecklande och aktuell kurs – som du genomför helt i din egen takt!

Kompetensutveckling är en väsentlig del av att hålla sig à jour inom kommunikationsbranschen.

AI – kommunikatörens väg till äkta kreativitet och innovation 

Just nu har vi som kommunikatörer en fantastisk möjlighet att vara vägvisare för AIs fulla potential.