Trafikverket är en av Sveriges största myndigheter med närmare 11 000 medarbetare. Nyligen genomförde myndigheten ett omfattande förändringsarbete inom kommunikationsavdelningen, berättar kommunikationsdirektör Anna Lihr.
– Hela Trafikverket gör en kraftsamling för ett närmare Sverige, vi bygger en ny myndighet där de vi är till för står i centrum för våra leveranser. Det innebär att vi arbetar med systemperspektivet och att vi höjer den kommunikativa förmågan i hela organisationen. Det handlar om att skapa förutsättningar så att alla i verksamheten, på något sätt, kan vara kommunikatörer.
Trafikverket har bytt namn på befattningarna inom kommunikationsavdelningen för att tydliggöra sin specialistfunktion och alla på myndigheten kommunicerar och därmed har ett kommunikativt ansvar.
Nya titlar för en tydligare roll
Från och med den 1 november blev kommunikatörer ”kommunikationsspecialister” och kommunikationsstrateger samt kommunikationsansvariga blev ”seniora kommunikationsspecialister”. Syftet är att belysa att kommunikation är en expertkompetens som bidrar till hela organisationens arbete.
– Vi vill förstärka att kommunikation är en specialistfunktion som hjälper oss att förflytta verksamheten framåt och bygga förtroende. Det är inte ”bara” ett stöd, utan en central del av vår verksamhet, säger Anna.
Förändringarna gäller även andra befattningar. Grafiska formgivare är nu ”specialister inom visuell kommunikation” och studioproducenter är ”studio och videospecialist” för att tydliggöra betydelsen av dessa specialistkompetenser i kommunikationsleveransen.
Satsa på kommunikation som gör skillnad
En annan viktig del i omorganisationen är att kommunikationsfunktionen ska ännu tydligare fokusera på det strategiska samtalet med verksamheten och alla projekt. Detta för att undvika att kommunikatörer endast tilldelas uppgiften att paketera eller sätta ”presentpapper och snöre” på åtgärder som redan är beslutade.
– Vi behöver vara en strategisk partner och delta tidigt i processen för att kunna bidra med kommunikativa lösningar. Genom att kombinera verksamhetens perspektiv med kommunikationens verktyg kan vi skapa större värde och förtroende.
Målet: en flexibel och kommunikativ organisation
Målet med förändringarna är att skapa en flexibel organisation där medarbetare kan gå in och ut ur olika frågor. Samtidigt vill man lyfta kommunikationens betydelse för hela organisationen.
– Vi arbetar för att bygga en kommunikativmedvetenhet bland alla 11 000 medarbetare. Det är viktigt att förstå vilka konsekvenser ett beslut har och hur vi kan kommunicera det redan tidigt i processen för att skapa förståelse. På så sätt kan vi skapa förtroende för hela vår verksamhet, förklarar hon.
Interna reaktioner och framtidsspaning
Interna reaktioner på förändringarna har varit blandade. Många är positiva till att kommunikation lyfts som en specialistfunktion, men det finns även viss tveksamhet.
– Vissa undrar hur deras kompetens och ansvarsområden ska tydliggöras med de nya titlarna. Det är en omställning och vi behöver fortsätta arbeta med att definiera rollerna i nästa steg.
Framtiden ser dock ljus ut, säger Anna. Hon hoppas att de nya rollerna ska ge kommunikationsavdelningen råg i ryggen och samtidigt hjälpa hela organisationen att kommunicera mer effektivt.
– Vi vill lyfta fram vår fantastiska kompetens och se till att kommunikationsoutputen verkligen gör skillnad. Det handlar om att förenkla komplexa sammanhang och skapa förtroende hos medborgare och näringsliv, avslutar hon.
Läs mer om kommunikation
Mer kunskap för mindre pengar – Sveriges Kommunikatörer rustar branschen
Sveriges Kommunikatörer stärker sitt erbjudande till kommunikationsbranschen genom att sänka priserna på kurser för medlemmar.

Som kommunikatör har du nycklarna – så blir du författare
Språklig precision, målgruppskunskap och känsla för storytelling.

Caroline Thunved slutar som VD och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer
Jan Scherman: ”Kommunikatörens kunskap är en stor tillgång för vår demokrati”
Han har länge granskat demokratins tillstånd och menar att kommunikatörer är avgörande i kampen mot desinformation.

Scarcity: När brist blir ett kommunikationsverktyg – och en fälla
Upplevd brist på något kan få oss att agera snabbt, och ibland även irrationellt.

Varför varje organisation behöver en AI-policy – och vad den bör innehålla
EU:s nya AI-förordning har börjat gälla och kommer successivt att skärpa kraven på hur vi får använda artificiell intelligens.

Johanna Davander: ”Vi måste vara modiga och nyfikna, samtidigt som vi står stadigt i vår profession”
Som kommunikationsdirektör i Lunds kommun vet Johanna Davander allt om kommunikatörens avgörande roll för medborgarens förtroende.

Intern kommunikation i förändring – så stärker du rollen som strategisk partner
Intern kommunikation har fått en allt mer central roll i organisationer – men vägen framåt är inte utan utmaningar.

Frågor och svar från krisexperten
Som medlem i Sveriges Kommunikatörer har du möjlighet att ställa dina frågor till vår krisexpert Jennie Zetterström – helt utan kostnad!

Kommunikativt ledarskap – skapa tillit och tydlighet
I en tid av osäkerhet och hög arbetsbörda blir chefens förmåga att kommunicera viktigare än någonsin.

Riskerar AI att göra kommunikatörerna mindre skickliga? Så undviker du deskilling
AI skapar nya möjligheter för kommunikatörer – men med dem följer även en risk för deskilling.

Digital tillgänglighet – en investering i framtiden
Nya lagkrav gör digital tillgänglighet till en het fråga för alla organisationer.
