Trafikverket är en av Sveriges största myndigheter med närmare 11 000 medarbetare. Nyligen genomförde myndigheten ett omfattande förändringsarbete inom kommunikationsavdelningen, berättar kommunikationsdirektör Anna Lihr.
– Hela Trafikverket gör en kraftsamling för ett närmare Sverige, vi bygger en ny myndighet där de vi är till för står i centrum för våra leveranser. Det innebär att vi arbetar med systemperspektivet och att vi höjer den kommunikativa förmågan i hela organisationen. Det handlar om att skapa förutsättningar så att alla i verksamheten, på något sätt, kan vara kommunikatörer.
Trafikverket har bytt namn på befattningarna inom kommunikationsavdelningen för att tydliggöra sin specialistfunktion och alla på myndigheten kommunicerar och därmed har ett kommunikativt ansvar.
Nya titlar för en tydligare roll
Från och med den 1 november blev kommunikatörer ”kommunikationsspecialister” och kommunikationsstrateger samt kommunikationsansvariga blev ”seniora kommunikationsspecialister”. Syftet är att belysa att kommunikation är en expertkompetens som bidrar till hela organisationens arbete.
– Vi vill förstärka att kommunikation är en specialistfunktion som hjälper oss att förflytta verksamheten framåt och bygga förtroende. Det är inte ”bara” ett stöd, utan en central del av vår verksamhet, säger Anna.
Förändringarna gäller även andra befattningar. Grafiska formgivare är nu ”specialister inom visuell kommunikation” och studioproducenter är ”studio och videospecialist” för att tydliggöra betydelsen av dessa specialistkompetenser i kommunikationsleveransen.
Satsa på kommunikation som gör skillnad
En annan viktig del i omorganisationen är att kommunikationsfunktionen ska ännu tydligare fokusera på det strategiska samtalet med verksamheten och alla projekt. Detta för att undvika att kommunikatörer endast tilldelas uppgiften att paketera eller sätta ”presentpapper och snöre” på åtgärder som redan är beslutade.
– Vi behöver vara en strategisk partner och delta tidigt i processen för att kunna bidra med kommunikativa lösningar. Genom att kombinera verksamhetens perspektiv med kommunikationens verktyg kan vi skapa större värde och förtroende.
Målet: en flexibel och kommunikativ organisation
Målet med förändringarna är att skapa en flexibel organisation där medarbetare kan gå in och ut ur olika frågor. Samtidigt vill man lyfta kommunikationens betydelse för hela organisationen.
– Vi arbetar för att bygga en kommunikativmedvetenhet bland alla 11 000 medarbetare. Det är viktigt att förstå vilka konsekvenser ett beslut har och hur vi kan kommunicera det redan tidigt i processen för att skapa förståelse. På så sätt kan vi skapa förtroende för hela vår verksamhet, förklarar hon.
Interna reaktioner och framtidsspaning
Interna reaktioner på förändringarna har varit blandade. Många är positiva till att kommunikation lyfts som en specialistfunktion, men det finns även viss tveksamhet.
– Vissa undrar hur deras kompetens och ansvarsområden ska tydliggöras med de nya titlarna. Det är en omställning och vi behöver fortsätta arbeta med att definiera rollerna i nästa steg.
Framtiden ser dock ljus ut, säger Anna. Hon hoppas att de nya rollerna ska ge kommunikationsavdelningen råg i ryggen och samtidigt hjälpa hela organisationen att kommunicera mer effektivt.
– Vi vill lyfta fram vår fantastiska kompetens och se till att kommunikationsoutputen verkligen gör skillnad. Det handlar om att förenkla komplexa sammanhang och skapa förtroende hos medborgare och näringsliv, avslutar hon.
Läs mer om kommunikation
Från barnvagn till ledningsgrupp, så blev Thomas Hansen en av Sveriges mest lyssnade kommunikationschefer
Thomas Hansen, kommunikationsdirektör i Umeå kommun och styrelseledamot i Sveriges Kommunikatörers styrelse, ser ingen motsättning mellan att vara en närvarande pappa och en stark ledare.

Ny rapport: Lyckas med internkommunikationen – tillsammans med HR
Internkommunikation som driver verksamheten, stärker kulturen och får förändringar att landa i hela organisationen – varför är det så svårt?

Frågor och svar från Medieexperterna
Anne Ekberg och Elin Boberg på Boberg Millvina Kommunikation är Sveriges Kommunikatörers medieexperter, och som medlem har du möjlighet att ställa dina frågor om media helt kostnadsfritt.

Orden spelar roll – så kommunicerar du mer inkluderande
Vilka ord är bäst att använda när vi talar om etnicitet, hudfärg, kön och funktionsnedsättning?

Därför är varumärkesarbete i offentlig sektor viktigare än någonsin
Att jobba med varumärket inom offentlig sektor kan väcka frågor och ibland kritik.

Så blir du en bättre beställare – och får ut mer av ditt byråsamarbete
Ett framgångsrikt byråsamarbete startar inte med en brief.

När kreativiteten rinner fritt men utan struktur skapas inte magi, utan missförstånd, ineffektivitet och ett sämre slutresultat.
Det menar Anna Romson, Creative Director och kursledare för Cogs Creative.

Sommarhälsning: "Njut av sommaren, vila – räkna myrorna på stigen."
I sin sommarhälsning blickar Caroline Thunved tillbaka på en vår där idéer blommat, samarbeten vuxit och kommunikationen fått lysa.

Demokratin är hotad och måste försvaras
Tiden är inne för demokratisk mobilisering.

Här är våra 10 mest lästa artiklar under våren 2025
Här har vi samlat våra 10 mest lästa artiklar hittills under 2025 – allt från inspirerande berättelser till kloka tankar och populära tips.

Almedalen Miniguide för kommunikatörer
Visst ses vi i Almedalen?

IVL har infört en ny hållbarhetspolicy – och vill inspirera andra att följa efter
Profilprodukter är ofta en organisations första kontakt med omvärlden.
