Sveriges Kommunikatörer

Trafikverket sätter fokus på kommunikationen: ”Inte bara ett stöd, utan en central del av vår verksamhet”

Trafikverket har gjort en omorganisation av sin kommunikationsavdelning för att stärka både intern och extern kommunikation. Kommunikationsdirektör Anna Lihr berättar om målen med förändringarna och nya befattningar.

Lästid: 2 minuterPublicerad: 

Trafikverket är en av Sveriges största myndigheter med närmare 11 000 medarbetare. Nyligen genomförde myndigheten ett omfattande förändringsarbete inom kommunikationsavdelningen, berättar kommunikationsdirektör Anna Lihr.

– Hela Trafikverket gör en kraftsamling för ett närmare Sverige, vi bygger en ny myndighet där de vi är till för står i centrum för våra leveranser. Det innebär att vi arbetar med systemperspektivet och att vi höjer den kommunikativa förmågan i hela organisationen. Det handlar om att skapa förutsättningar så att alla i verksamheten, på något sätt, kan vara kommunikatörer.

Trafikverket har bytt namn på befattningarna inom kommunikationsavdelningen för att tydliggöra sin specialistfunktion och alla på myndigheten kommunicerar och därmed har ett kommunikativt ansvar.

Nya titlar för en tydligare roll

Från och med den 1 november blev kommunikatörer ”kommunikationsspecialister” och kommunikationsstrateger samt kommunikationsansvariga blev ”seniora kommunikationsspecialister”. Syftet är att belysa att kommunikation är en expertkompetens som bidrar till hela organisationens arbete.

– Vi vill förstärka att kommunikation är en specialistfunktion som hjälper oss att förflytta verksamheten framåt och bygga förtroende. Det är inte ”bara” ett stöd, utan en central del av vår verksamhet, säger Anna.

Förändringarna gäller även andra befattningar. Grafiska formgivare är nu ”specialister inom visuell kommunikation” och studioproducenter är ”studio och videospecialist” för att tydliggöra betydelsen av dessa specialistkompetenser i kommunikationsleveransen.

Satsa på kommunikation som gör skillnad

En annan viktig del i omorganisationen är att kommunikationsfunktionen ska ännu tydligare fokusera på det strategiska samtalet med verksamheten och alla projekt. Detta för att undvika att kommunikatörer endast tilldelas uppgiften att paketera eller sätta ”presentpapper och snöre” på åtgärder som redan är beslutade.

– Vi behöver vara en strategisk partner och delta tidigt i processen för att kunna bidra med kommunikativa lösningar. Genom att kombinera verksamhetens perspektiv med kommunikationens verktyg kan vi skapa större värde och förtroende.

Målet: en flexibel och kommunikativ organisation

Målet med förändringarna är att skapa en flexibel organisation där medarbetare kan gå in och ut ur olika frågor. Samtidigt vill man lyfta kommunikationens betydelse för hela organisationen.

– Vi arbetar för att bygga en kommunikativmedvetenhet bland alla 11 000 medarbetare. Det är viktigt att förstå vilka konsekvenser ett beslut har och hur vi kan kommunicera det redan tidigt i processen för att skapa förståelse. På så sätt kan vi skapa förtroende för hela vår verksamhet, förklarar hon.

Interna reaktioner och framtidsspaning

Interna reaktioner på förändringarna har varit blandade. Många är positiva till att kommunikation lyfts som en specialistfunktion, men det finns även viss tveksamhet.

– Vissa undrar hur deras kompetens och ansvarsområden ska tydliggöras med de nya titlarna. Det är en omställning och vi behöver fortsätta arbeta med att definiera rollerna i nästa steg.

Framtiden ser dock ljus ut, säger Anna. Hon hoppas att de nya rollerna ska ge kommunikationsavdelningen råg i ryggen och samtidigt hjälpa hela organisationen att kommunicera mer effektivt.

– Vi vill lyfta fram vår fantastiska kompetens och se till att kommunikationsoutputen verkligen gör skillnad. Det handlar om att förenkla komplexa sammanhang och skapa förtroende hos medborgare och näringsliv, avslutar hon.

Läs mer om kommunikation

Äkta berättelser, kommunikatörens bästa verktyg 

Gästkrönika: I en tid av genererat innehåll och massproducerade budskap påminner Pascal Tshibanda om kommunikatörens kanske viktigaste uppdrag.

Man med vit skjorta och brun kavaj.

Stärk varumärket – förflytta positioner

När konkurrensen ökar samtidigt som resurserna minskar är det extra viktigt att stärka varumärket.

Kvinna och man sitter på en pall, ler in mot kameran.

Getas och Martins 3 tips till dig som jobbar med kommunikation

Kursledarna Geta Kroon och Martin Nordlinder leder vår utbildning "Stärk varumärket – förflytta positioner".

Kvinna med mörk page och man med grått hår och svarta glasögon.

Vi firar 75 år av kommunikation som förändrar

I hela 75 år har Sveriges Kommunikatörer samlat landets kommunikationsproffs – nyfikna, engagerade och med en gemensam övertygelse; att kommunikation bygger broar.

Svartvitt bild från arkivet. Fem personer som vann Stora Kommunikationspriset 1991.

AI är som en praktikant med hybris – låt inte det mänskliga omdömet försvinna när du krishanterar  

Vi lever i en turbulent tid där pressen ökar på näringsliv och myndigheter att hantera extraordinära situationer och kommunicera tydligt för att minimera risker.

Kvinna med brunt axellångt hår med armarna i kors.

Nya EU-regler förändrar spelplanen för politisk reklam – så påverkas du som jobbar inom kommunikation 

Den 10 oktober började EU:s nya förordning om politisk reklam att tillämpas.

Blond kvinna, klädd i helsvart tittar in i kameran med handen på höften.

Årets Framtidslöfte Alice Hedin: ”Så hanterar du krisen innan den eskalerar” 

När krisen slår till är det lätt att tappa fotfästet.

Kvinna med kavaj och brunt hår ler in i kameran

Ny rapport visar: AI har blivit vardag – men kommunikatörerna hinner inte lära

Fyra av tio kommunikatörer använder redan generativ AI i sitt arbete, men två av tre saknar tid för att utveckla sin kompetens.

Lyssna först, prata sen – mediebevakning med ljud och video är nyckeln till framgångsrik kommunikation

I dagens intensiva informationssamhälle är det lätt att drunkna i flödet.

Kvinna med hörlurar sitter framför datorn.

AI förändrar spelplanen för SEO och SEM – men grunderna består 

När allt fler använder AI-verktyg som ChatGPT för informationssökning minskar trafiken till webbplatser.

Blond man med vit skjorta och glasögon poserar för kameran.

Som kommunikatör måste du bygga din egen affärskompass

I en tid när kommunikatörens roll blir allt mer affärskritisk vill Madelene Kornfehl ge yrkesgruppen nya verktyg.

Blond kvinna i orange cardigan vid ett skrivbord som ler åt en annan kvinna.

Frågor och svar från karriärexperten

Som medlem i Sveriges Kommunikatörer har du möjlighet att ställa dina frågor till vår karriärexpert Mathias Wellström – helt utan kostnad!

Man med toffs, kvart t-shirt poserar för kameran.