Sveriges Kommunikatörer

Trafikverket sätter fokus på kommunikationen: ”Inte bara ett stöd, utan en central del av vår verksamhet”

Trafikverket har gjort en omorganisation av sin kommunikationsavdelning för att stärka både intern och extern kommunikation. Kommunikationsdirektör Anna Lihr berättar om målen med förändringarna och nya befattningar.

Lästid: 2 minuterPublicerad: 

Trafikverket är en av Sveriges största myndigheter med närmare 11 000 medarbetare. Nyligen genomförde myndigheten ett omfattande förändringsarbete inom kommunikationsavdelningen, berättar kommunikationsdirektör Anna Lihr.

– Hela Trafikverket gör en kraftsamling för ett närmare Sverige, vi bygger en ny myndighet där de vi är till för står i centrum för våra leveranser. Det innebär att vi arbetar med systemperspektivet och att vi höjer den kommunikativa förmågan i hela organisationen. Det handlar om att skapa förutsättningar så att alla i verksamheten, på något sätt, kan vara kommunikatörer.

Trafikverket har bytt namn på befattningarna inom kommunikationsavdelningen för att tydliggöra sin specialistfunktion och alla på myndigheten kommunicerar och därmed har ett kommunikativt ansvar.

Nya titlar för en tydligare roll

Från och med den 1 november blev kommunikatörer ”kommunikationsspecialister” och kommunikationsstrateger samt kommunikationsansvariga blev ”seniora kommunikationsspecialister”. Syftet är att belysa att kommunikation är en expertkompetens som bidrar till hela organisationens arbete.

– Vi vill förstärka att kommunikation är en specialistfunktion som hjälper oss att förflytta verksamheten framåt och bygga förtroende. Det är inte ”bara” ett stöd, utan en central del av vår verksamhet, säger Anna.

Förändringarna gäller även andra befattningar. Grafiska formgivare är nu ”specialister inom visuell kommunikation” och studioproducenter är ”studio och videospecialist” för att tydliggöra betydelsen av dessa specialistkompetenser i kommunikationsleveransen.

Satsa på kommunikation som gör skillnad

En annan viktig del i omorganisationen är att kommunikationsfunktionen ska ännu tydligare fokusera på det strategiska samtalet med verksamheten och alla projekt. Detta för att undvika att kommunikatörer endast tilldelas uppgiften att paketera eller sätta ”presentpapper och snöre” på åtgärder som redan är beslutade.

– Vi behöver vara en strategisk partner och delta tidigt i processen för att kunna bidra med kommunikativa lösningar. Genom att kombinera verksamhetens perspektiv med kommunikationens verktyg kan vi skapa större värde och förtroende.

Målet: en flexibel och kommunikativ organisation

Målet med förändringarna är att skapa en flexibel organisation där medarbetare kan gå in och ut ur olika frågor. Samtidigt vill man lyfta kommunikationens betydelse för hela organisationen.

– Vi arbetar för att bygga en kommunikativmedvetenhet bland alla 11 000 medarbetare. Det är viktigt att förstå vilka konsekvenser ett beslut har och hur vi kan kommunicera det redan tidigt i processen för att skapa förståelse. På så sätt kan vi skapa förtroende för hela vår verksamhet, förklarar hon.

Interna reaktioner och framtidsspaning

Interna reaktioner på förändringarna har varit blandade. Många är positiva till att kommunikation lyfts som en specialistfunktion, men det finns även viss tveksamhet.

– Vissa undrar hur deras kompetens och ansvarsområden ska tydliggöras med de nya titlarna. Det är en omställning och vi behöver fortsätta arbeta med att definiera rollerna i nästa steg.

Framtiden ser dock ljus ut, säger Anna. Hon hoppas att de nya rollerna ska ge kommunikationsavdelningen råg i ryggen och samtidigt hjälpa hela organisationen att kommunicera mer effektivt.

– Vi vill lyfta fram vår fantastiska kompetens och se till att kommunikationsoutputen verkligen gör skillnad. Det handlar om att förenkla komplexa sammanhang och skapa förtroende hos medborgare och näringsliv, avslutar hon.

Läs mer om kommunikation

Mer kunskap för mindre pengar – Sveriges Kommunikatörer rustar branschen

Sveriges Kommunikatörer stärker sitt erbjudande till kommunikationsbranschen genom att sänka priserna på kurser för medlemmar.

EvaHanna Wittrin, CLO Sveriges Kommunikatörer

Som kommunikatör har du nycklarna – så blir du författare

Språklig precision, målgruppskunskap och känsla för storytelling.

Kvinna med brunt långt hår, vit skjorta och svart kavaj.

Caroline Thunved slutar som VD och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer

Jan Scherman: ”Kommunikatörens kunskap är en stor tillgång för vår demokrati” 

Han har länge granskat demokratins tillstånd och menar att kommunikatörer är avgörande i kampen mot desinformation.

Man med basker, glasögon och kavaj.

Scarcity: När brist blir ett kommunikationsverktyg – och en fälla

Upplevd brist på något kan få oss att agera snabbt, och ibland även irrationellt.

Man med glasgöon, blå skjorta som sitter framför datorn vid ett bord.

Varför varje organisation behöver en AI-policy – och vad den bör innehålla

EU:s nya AI-förordning har börjat gälla och kommer successivt att skärpa kraven på hur vi får använda artificiell intelligens.

Johanna Davander: ”Vi måste vara modiga och nyfikna, samtidigt som vi står stadigt i vår profession”  

Som kommunikationsdirektör i Lunds kommun vet Johanna Davander allt om kommunikatörens avgörande roll för medborgarens förtroende.

Blond, kortklippt kvinna med svarta glasögon.

Intern kommunikation i förändring – så stärker du rollen som strategisk partner

Intern kommunikation har fått en allt mer central roll i organisationer – men vägen framåt är inte utan utmaningar.

Frågor och svar från krisexperten

Som medlem i Sveriges Kommunikatörer har du möjlighet att ställa dina frågor till vår krisexpert Jennie Zetterström – helt utan kostnad!

Blond kvinna med rött läppstift framför en blå vägg.

Kommunikativt ledarskap – skapa tillit och tydlighet  

I en tid av osäkerhet och hög arbetsbörda blir chefens förmåga att kommunicera viktigare än någonsin.

blond kvinna med svarta kläder tittar in i kameran.

Riskerar AI att göra kommunikatörerna mindre skickliga? Så undviker du deskilling

AI skapar nya möjligheter för kommunikatörer – men med dem följer även en risk för deskilling.

Blond kvinna med svart tröja poserar för kameran i porträttbild.

Digital tillgänglighet – en investering i framtiden 

Nya lagkrav gör digital tillgänglighet till en het fråga för alla organisationer.