Trafikverket är en av Sveriges största myndigheter med närmare 11 000 medarbetare. Nyligen genomförde myndigheten ett omfattande förändringsarbete inom kommunikationsavdelningen, berättar kommunikationsdirektör Anna Lihr.
– Hela Trafikverket gör en kraftsamling för ett närmare Sverige, vi bygger en ny myndighet där de vi är till för står i centrum för våra leveranser. Det innebär att vi arbetar med systemperspektivet och att vi höjer den kommunikativa förmågan i hela organisationen. Det handlar om att skapa förutsättningar så att alla i verksamheten, på något sätt, kan vara kommunikatörer.
Trafikverket har bytt namn på befattningarna inom kommunikationsavdelningen för att tydliggöra sin specialistfunktion och alla på myndigheten kommunicerar och därmed har ett kommunikativt ansvar.
Nya titlar för en tydligare roll
Från och med den 1 november blev kommunikatörer ”kommunikationsspecialister” och kommunikationsstrateger samt kommunikationsansvariga blev ”seniora kommunikationsspecialister”. Syftet är att belysa att kommunikation är en expertkompetens som bidrar till hela organisationens arbete.
– Vi vill förstärka att kommunikation är en specialistfunktion som hjälper oss att förflytta verksamheten framåt och bygga förtroende. Det är inte ”bara” ett stöd, utan en central del av vår verksamhet, säger Anna.
Förändringarna gäller även andra befattningar. Grafiska formgivare är nu ”specialister inom visuell kommunikation” och studioproducenter är ”studio och videospecialist” för att tydliggöra betydelsen av dessa specialistkompetenser i kommunikationsleveransen.
Satsa på kommunikation som gör skillnad
En annan viktig del i omorganisationen är att kommunikationsfunktionen ska ännu tydligare fokusera på det strategiska samtalet med verksamheten och alla projekt. Detta för att undvika att kommunikatörer endast tilldelas uppgiften att paketera eller sätta ”presentpapper och snöre” på åtgärder som redan är beslutade.
– Vi behöver vara en strategisk partner och delta tidigt i processen för att kunna bidra med kommunikativa lösningar. Genom att kombinera verksamhetens perspektiv med kommunikationens verktyg kan vi skapa större värde och förtroende.
Målet: en flexibel och kommunikativ organisation
Målet med förändringarna är att skapa en flexibel organisation där medarbetare kan gå in och ut ur olika frågor. Samtidigt vill man lyfta kommunikationens betydelse för hela organisationen.
– Vi arbetar för att bygga en kommunikativmedvetenhet bland alla 11 000 medarbetare. Det är viktigt att förstå vilka konsekvenser ett beslut har och hur vi kan kommunicera det redan tidigt i processen för att skapa förståelse. På så sätt kan vi skapa förtroende för hela vår verksamhet, förklarar hon.
Interna reaktioner och framtidsspaning
Interna reaktioner på förändringarna har varit blandade. Många är positiva till att kommunikation lyfts som en specialistfunktion, men det finns även viss tveksamhet.
– Vissa undrar hur deras kompetens och ansvarsområden ska tydliggöras med de nya titlarna. Det är en omställning och vi behöver fortsätta arbeta med att definiera rollerna i nästa steg.
Framtiden ser dock ljus ut, säger Anna. Hon hoppas att de nya rollerna ska ge kommunikationsavdelningen råg i ryggen och samtidigt hjälpa hela organisationen att kommunicera mer effektivt.
– Vi vill lyfta fram vår fantastiska kompetens och se till att kommunikationsoutputen verkligen gör skillnad. Det handlar om att förenkla komplexa sammanhang och skapa förtroende hos medborgare och näringsliv, avslutar hon.
Läs mer om kommunikation
Äkta berättelser, kommunikatörens bästa verktyg
Gästkrönika: I en tid av genererat innehåll och massproducerade budskap påminner Pascal Tshibanda om kommunikatörens kanske viktigaste uppdrag.

Stärk varumärket – förflytta positioner
När konkurrensen ökar samtidigt som resurserna minskar är det extra viktigt att stärka varumärket.

Getas och Martins 3 tips till dig som jobbar med kommunikation
Kursledarna Geta Kroon och Martin Nordlinder leder vår utbildning "Stärk varumärket – förflytta positioner".

Vi firar 75 år av kommunikation som förändrar
I hela 75 år har Sveriges Kommunikatörer samlat landets kommunikationsproffs – nyfikna, engagerade och med en gemensam övertygelse; att kommunikation bygger broar.

AI är som en praktikant med hybris – låt inte det mänskliga omdömet försvinna när du krishanterar
Vi lever i en turbulent tid där pressen ökar på näringsliv och myndigheter att hantera extraordinära situationer och kommunicera tydligt för att minimera risker.

Nya EU-regler förändrar spelplanen för politisk reklam – så påverkas du som jobbar inom kommunikation
Den 10 oktober började EU:s nya förordning om politisk reklam att tillämpas.

Årets Framtidslöfte Alice Hedin: ”Så hanterar du krisen innan den eskalerar”
När krisen slår till är det lätt att tappa fotfästet.

Ny rapport visar: AI har blivit vardag – men kommunikatörerna hinner inte lära
Fyra av tio kommunikatörer använder redan generativ AI i sitt arbete, men två av tre saknar tid för att utveckla sin kompetens.

Lyssna först, prata sen – mediebevakning med ljud och video är nyckeln till framgångsrik kommunikation
I dagens intensiva informationssamhälle är det lätt att drunkna i flödet.

AI förändrar spelplanen för SEO och SEM – men grunderna består
När allt fler använder AI-verktyg som ChatGPT för informationssökning minskar trafiken till webbplatser.

Som kommunikatör måste du bygga din egen affärskompass
I en tid när kommunikatörens roll blir allt mer affärskritisk vill Madelene Kornfehl ge yrkesgruppen nya verktyg.

Frågor och svar från karriärexperten
Som medlem i Sveriges Kommunikatörer har du möjlighet att ställa dina frågor till vår karriärexpert Mathias Wellström – helt utan kostnad!

