Sveriges Kommunikatörer

Ny rapport visar: AI har blivit vardag – men kommunikatörerna hinner inte lära

Fyra av tio kommunikatörer använder redan generativ AI i sitt arbete, men två av tre saknar tid för att utveckla sin kompetens. Det visar Kompetenskartläggning 2025 från Sveriges Kommunikatörer och Doings – House of Impact. Den snabba AI-omställningen kräver både fördjupning och kontinuerligt lärande, men bristen på tid gör att många står mitt i förändringen utan möjlighet att hänga med. För att AI ska ge verklig effekt behöver lärandet bli en naturlig del av arbetet, inte något som sker på övertid.

Lästid: 2 minuterPublicerad: 

Årets kompetenskartläggning bygger på drygt 1 000 svar från yrkesverksamma inom kommunikation i Sverige. Den utgår från åtta områden där kommunikatörer har bedömt sin trygghet, erfarenhet och behov. Kartläggningen visar inte bara hur kommunikatörsrollen ser ut just nu, utan pekar också ut riktningen framåt.

– Kompetenskartläggningen är viktig för hela branschen. Rapporten är mer än statistik, den är en kompass som tydliggör både styrkor, utvecklingsområden och vilka investeringar som krävs för att rusta branschen inför framtiden. Resultatet visar att AI flyttar in i vardagen, då måste lärandet flytta in i arbetstiden. Kompetensutveckling kan inte vara en fritidssyssla. Organisationer som inte prioriterar lärande riskerar att snabbt hamna efter, säger EvaHanna Wittrin, tf. vd och generalsekreterare, Sveriges Kommunikatörer. 

Kompetenskartläggning 2025 – tre nyckelinsikter: 

  1. Tiden är tjuven – lärandet måste ske i jobbet​. 67 % anger brist på tid som största hindret för kompetensutveckling. Här krävs ett organiserat lärande på arbetstid där arbetsgivaren ger utrymme i tid.
  • AI i vardagen – från användning till styrning. AI är det tydligaste utvecklingsområdet. 39 % anger AI som sitt största kompetensbehov (68 % för chefer). Även om 42 % känner trygghet i att använda generativ AI är gapet mellan bred användning och strategisk förmåga stort – och kräver både fördjupad kompetens inom styrning, etik och effekt.
  • Data utan riktning – siffror blir inte beslut. Endast 19 % uppger hög kompetens i att arbeta datadrivet, 12 % känner stark trygghet i analys av data och 16 % har god förståelse för algoritmernas effekt.

– Vi ser ett skifte där alla som jobbar professionellt med kommunikation behöver öka sin förmåga att översätta strategi till beteende och data till beslut. Det blir helt avgörande. AI utan förståelse för affärsnytta, och förmågan att omsätta strategi i engagerande kommunikation skapar brus, inte effekt, säger Emma Forsgren, vd, Doings – House of Impact. 

Nyfiken på hela kompetenskartläggningen? 

Sveriges Kommunikatörer skalar upp arbetsplatsnära program inom AI, datadrivet och digital dialog, designade för mätbar effekt i vardagen. 
Ladda ner rapporten här (endast för medlemmar till 6/11). Inte medlem än? Bli det du också!

För mer information

EvaHanna Wittrin, tf vd och generalsekreterare, Sveriges Kommunikatörer
evahanna.wittrin@svkom.se | 072-287 18 71

Emma Forsgren, vd, Doings – House of Impact
emma.forsgren@doings.se | 070-814 70 66

Kort om kompetenskartläggningen 

Kompetenskartläggningen 2025 bygger på en enkät till Sveriges Kommunikatörers drygt 6 500 medlemmar och genomfördes mellan 8–22 september 2025. Deltagandet var frivilligt och utan ersättning. Totalt svarade 1 011 personer, vilket ger en svarsfrekvens på 16 %. Av dessa hade 21 % en chefsroll med medarbetaransvar. Kartläggningen genomförs vartannat år.

Läs Framtidens kommunikation - Kompetenskartläggning 2025 här

Du som är medlem i Sveriges Kommunikatörer kan ta del av rapporten redan nu. Du hittar den under Mina sidor.
Läs rapporten här!