Har du frågor om villkor för att boka utbildningar hos oss? Här hittar du våra bokningsvillkor.
Vill du veta hur vi hanterar personuppgifter? Läs vår integritetspolicy.
Har du frågor som inte besvaras i FAQ:en nedan? Kontakta oss.
Har du frågor om fakturor från oss? Mejla till ekonomi@svkom.se
Frågor och svar om distanskurser
VILKA OLIKA DISTANSKURSER HAR NI?
Vi har två olika format för våra distanskurser, båda är digitala och genomförs via datorn var du vill. Den ena kallar vi On demand och den andra Live online.
VAD INNEBÄR DISTANSKURSEN ON DEMAND?
Du anmäler dig till kursen precis som vilken annan kurs som helst.
Du får ett bekräftelsemejl med instruktioner och kan starta när du vill.
Du hittar kursen i Inloggat läge under "Mina sidor" och klickar på kursnamnet, då når du kursen direkt.
Du har tillgång till kursen online vilken tid på dygnet som helst. Tidsåtgången är ungefär 10 timmar totalt och du genomför kursen i din egen takt.
Du får tillgång till sex videoföreläsningar á 15-18 minuter under kursens gång som du kan titta på när du vill. Varje videoföreläsning innehåller en uppgift som du ska lösa. Kursen innehåller också text och länktips till ännu mer kunskap inom området.
VARFÖR KAN JAG INTE KOMMA IN PÅ LÄNKEN SOM JAG FÅTT SKICKAD TILL MIG?
Troligen handlar det om webbläsaren som du använder. Testa en annan webbläsare, det brukar fungera då.
Frågor och svar om Zoom
VARFÖR HAR NI VALT ZOOM SOM VERKTYG FÖR ERA KURSER OCH WEBBINARIER?
Vi har valt Zoom för att den är användarvänlig, har ofta bra bandbredd och många har möjlighet att använda plattformen, inte minst med en privat dator. Zoom har också de funktioner som vi och våra kursledare behöver för att kunna genomföra kurser och webbinarier på bästa sätt.
KOSTAR DET ATT INSTALLERA ZOOM?
Nej, Zoom är helt gratis och installeras på datorn via tjänstens officiella hemsida.
ÄR DET SÄKERT ATT ANVÄNDA ZOOM?
Vi använder olika lösenord till alla våra kurser och webbinarier. Det minimerar risken att obehöriga kan ansluta sig. Vi delar inte någon konfidentiell information eller personuppgifter via Zoom och använder de säkerhetsåtgärder som finns.
MITT FÖRETAG ANVÄNDER INTE ZOOM MEN JAG HAR ANMÄLT MIG TILL KURS/WEBBINARIE. HUR SKA JAG GÖRA?
En av fördelarna med Zoom är att tjänsten kan användas webbaserat, vilket innebär att du inte behöver installera applikationen. Dock rekommenderas appen då flera funktioner finns där. Ett alternativ är att installera appen på din privata dator. Installera då appen via Zooms officiella hemsida. Då vet du att du har en säker version.
Om du är osäker hur ni använder Zoom inom ditt företag, fråga gärna internt vad som gäller. Det kan vara så att ni inte använder Zoom i era möten, men att ni kan använda den till externa möten.
HUR ANSLUTER JAG MIG SÄKERT TILL ERA KURSER OCH WEBBINARIER?
Vi skickar alltid ut lösenord till deltagare via mejl. Lösenorden är endast till anmälda deltagare. När du klickar på Anslut-knappen hamnar du oftast på ”waiting room”. En administratör kommer då inom kort att ansluta dig till onlinemötet.
OBS. Se till att zoom-länken i mejlet stämmer – det enda rätta domännamnet är zoom.us. Klicka inte på andra länkar vars domän bara påminner om den riktiga domänen zoom.us.
Inloggning & Mina sidor
VARFÖR KAN JAG INTE LOGGA IN?
Se till att du loggar in med rätt mejladress.
Minns du inte ditt lösenord så klickar du på "Glömt lösenord?".
Har du glömt vilken mejladress du använder så kan du testa att skriva in olika adresser i "glömt lösenord" tills systemet hittar korrekt adress.
Fungerar det ändå inte? Kontakta oss.
VARFÖR KAN JAG INTE BESTÄLLA NYTT LÖSENORD?
Klicka på "Glömt lösenord" på sidan Logga in och skriv in din mejl.
Får du inget mejl där du kan byta lösenord? Kolla i skräpposten.
Fungerar det ändå inte? Kontakta oss.
VAR HITTAR JAG MINA SIDOR?
För att komma åt "Mina sidor" måste du först logga in.
På paddan och i mobilen hittar du "Logga in" genom att fälla ned menyn (tre streck, även kallad för hamburgaren).
När du är inloggad kommer du åt "Mina sidor" genom att klicka på ditt namn eller "Mina sidor" som kommit upp i övre menyn. Ditt namn hittar du på samma ställe som du tidigare såg "Logga in". Om du loggat in kan du även använda denna länk för att komma åt Mina sidor.
JAG HAR EN NY MEJLADRESS OCH KAN INTE ÅTERSTÄLLA MITT LÖSENORD. HUR GÖR JAG?
Om du inte längre når mejladressen som du använder vid inloggning så måste du kontakta oss.
Bokning, kurs, webbinarium, event & faktura
HUR AVBOKAR JAG MIG FRÅN EN UTBILDNING, WEBBINARIUM ELLER ETT EVENT?
Logga in på Mina Sidor, där ser du vilka aktiviteter du är anmäld till.
Klicka på avboka.
Kan du inte avboka dig från en aktivitet så beror det troligtvis på att sista avbokningsdatum redan har passerat.
Du kan inte avboka dig från en On demandkurs då du får tillgång till kursen vid anmälningstillfället.
Följande villkor gäller vid avbokning:
Avbokning senast fyra veckor före kursstart – full återbetalning
Avbokning senast två veckor före kursstart – 50 procent återbetalning
Avbokning senare än två veckor före kursstart – ingen återbetalning
Läs mer om våra Bokningsvillkor.
VARFÖR KAN JAG INTE ANMÄLA MIG TILL EN UTBILDNING ELLER EVENT?
Problem med anmälningsformuläret brukar oftast bero på att du använder en för gammal version av din webbläsare. Du kan ladda ner en ny version eller en annan läsare via Surfa lyckligt. Har du inte möjlighet att uppdatera din webbläsare eller installera ytterligare en, går det även bra att surfa in på vår webbplats via en smartphone eller en padda.
Om du får ett felmeddelande när du försöker anmäla dig kan det bero på att det finns ett obligatoriskt fält som du inte fyllt i. Om så är fallet markeras fältet med ett rött utropstecken.
Har du fortfarande problem med anmälan? Kontakta oss.
JAG HAR ANMÄLT MIG TILL EN AKTIVITET MEN INTE FÅTT NÅGOT BEKRÄFTELSEMEJL. ÄR MIN BOKNING GENOMFÖRD?
När du bokar dig till någon av Sveriges Kommunikatörers aktiviteter får du alltid ett anmälningsmejl som bekräftar att din bokning är mottagen. Du kan även se dina kommande aktiviteter under "Mina sidor". Om du inte fått ett anmälningsmejl nom 20 minuter, dubbelkolla att det inte har hamnat i din skräppost. Har du inte fått något mejl, kontakta oss.
Om kursen inte visas i dina kommande aktiviteter under "Mina sidor", är din bokning inte genomförd. Kontakta någon av Sveriges Kommunikatörers medarbetare för att få hjälp.
Ca tre veckor innan kursstart får du ett bekräftelsemejl från oss om att du fått plats vid kursen.
VARFÖR MÅSTE JAG ANGE FAKTURERINGSUPPGIFTER NÄR JAG GÅR ETT KOSTNADSFRITT EVENT?
Vid lokala evenemang tar Sveriges Kommunikatörer ut en no show-avgift om du avbokar dig senare än 24 timmar innan aktiviteten. Du behöver därför alltid ange dina faktureringsuppgifter, även när evenemanget är kostnadsfritt. För mer information, se våra bokningsvillkor.
KAN JAG AVBOKA MIG OCH HA KURSEN TILL GODO?
Nej, du har anmält dig till ett specifikt tillfälle och anmälan är bindande.
Har du inte möjlighet att gå och sista anmälningsdag har varit så kan du istället skicka en kollega.
Läs mer på våra Bokningsvillkor.
KAN JAG ANMÄLA FLER PERSONER PÅ EN GÅNG?
Tyvärr går det inte att anmäla flera personer på en gång till våra aktiviteter.
Kontakta oss om du vill veta mer eller behöver hjälp.
Vi erbjuder även uppdragsutbildningar som vi arrangerar på plats hos din arbetsgivare.
HUR NÅR JAG KURSDOKUMENTATIONEN EFTER ETT KURSTILLFÄLLE?
När du deltar på en kurs hos Sveriges Kommunikatörer kan du ta del av programmet/agendan fem dagar innan kursstart. Vid distanskurser får du tillgång till programmet via den digitala plattformen och vid en fysisk kurs mejlas uppgifterna till dig på förhand.
Kursmaterialet (PowerPoint, PDF, övningar) som visas under kursens genomförande finns tillgänglig på den digitala plattformen i fyra veckor efter avslutad kurs och vid fysisk kurs får du materialet via mejl eller länk.
MIN ARBETSGIVARE BETALAR MEDLEMSKAPETS SERVICEAVGIFT MEN INTEMEDLEMSAVGIFT. HUR GÖR JAG DÅ?
Det går utmärkt att dela upp din faktura så att du själv betalar medlemsavgiften på 150 kr och arbetsgivaren serviceavgiften, som är helt avdragsgill. När du registrerar dig som ny medlem kryssar du i rutan Delad fakturering i anmälningsformuläret. Är du redan medlem loggar du in på Mina sidor och går till Redigera mina uppgifter. Under avsnittet Fakturering väljer du Uppdelad fakturering.
Medlemskap
VAD INNEBÄR ETT MEDLEMSKAP I SVERIGES KOMMUNIKATÖRER?
Medlemskap i Sveriges Kommunikatörer är individuella.
Medlemskapet är ett effektivt sätt för kompetensutveckling: du kan gå kostnadsfritt på flera evenemang per år, samtliga webbinarium är kostnadsfria för dig, vi ger dig nyheter och omvärldsbevakning och du får 25 % rabatt på våra kurser och nätverk.
MIN ARBETSGIVARE BETALAR SERVICEAVGIFTEN MEN INTE MEDLEMSKAPET. HUR GÖR JAG?
Det går utmärkt att dela upp din faktura så att du själv betalar medlemsavgiften på 150 kr och arbetsgivaren serviceavgiften, som är helt avdragsgill. När du registrerar dig som ny medlem kryssar du i rutan Delad fakturering i anmälningsformuläret. Är du redan medlem loggar du in på Mina sidor och går till Redigera mina uppgifter. Under avsnittet Fakturering väljer du Uppdelad fakturering.
Du kan även kontakta oss så hjälper vi dig.
ÄR MEDLEMSKAPET AVDRAGSGILLT FÖR ARBETSGIVARE?
Årsavgiften för medlemskapet är 1350 kr ex moms per år, varav allt utom 150 kr är avdragsgillt för arbetsgivaren kr exklusive moms (150 kr i medlemsavgift och 1200 kr i serviceavgift).
Serviceavgiften är avdragsgill för arbetsgivare som betalar din avgift
VAD INGÅR I SERVICEAVGIFTEN?
Det som ingår i serviceavgiften är till exempel tjänster som nyhetsbrev och våra event, fri rådgivning i kommunikationsrätt hos advokatbyrån MarLaw, medverka på prisutdelningen av Stora Kommunikationspiset, rabatt på seminarier, rabatt på platsannonser samt rabatt på utbildningar och nätverk
JAG VILL ENGAGERA MIG I SVERIGES KOMMUNIKATÖRER
Sveriges Kommunikatörer består av ett stort nätverk utspritt över hela landet. Vi har programgrupper i flera regioner som arrangerar evenemang och aktiviteter.
Vill du engagera dig i en programgrupp och bli en så kallad ambassadör är du varmt välkommen att kontakta oss.
JAG VILL AVSLUTA MITT MEDLEMSKAP
Vill du avsluta ditt medlemskap? Kontakta oss så hjälper vi dig.
Övriga frågor
HUR ANNONSERAR JAG HOS SVERIGES KOMMUNIKATÖRER?
Letar du nya medarbetare så är det ett bra alternativ att annonsera hos oss. Våra platsannonser syns på webbplatsen, i nyhetsbrevet och sprids i sociala medier.
Läs mer om att annonsera hos Sveriges Kommunikatörer.
HITTAR DU FEL ELLER HAR FÖRBÄTTRINGSFÖRSLAG PÅ WEBBPLATSEN?
Om du hittar något som är fel eller har förbättringsförslag hittar du kontaktuppgifter på Kontakta oss.
HUR KONTAKTAR JAG SVERIGES KOMMUNIKATÖRER?
Här hittar du kontaktuppgifter till oss på Sveriges Kommunikatörer.
Om du har generella frågor är du välkommen att mejla till medlem@svkom.se.