I hela 75 år har Sveriges Kommunikatörer samlat landets kommunikationsproffs – nyfikna, engagerade och med en gemensam övertygelse; att kommunikation bygger broar. I takt med att samhället utvecklas har föreningen stått stadigt, mitt i förändringen, och drivit yrket framåt genom kunskap, gemenskap och en stark tro på kommunikationens kraft.
Lästid: 2 minuter•Publicerad:
När några pressombudsmän och tidningsredaktörer samlades 1950 för att prata om sitt arbete anade de knappast att de lade grunden till en av Sveriges mest livskraftiga och framåtblickande branschföreningar. I dag, 75 år senare, samlar Sveriges Kommunikatörer mer än 6 500 medlemmar från norr till söder. Alla har samma drivkraft; att utveckla sig själva, sitt yrke och samhällsdebatten genom bättre kommunikation.
Föreningen som en gång hette Sveriges Pressombudsmän började alltså som ett forum för pressfrågor och informationsspridning. Men ganska snart tog kommunikationsarbetet nya riktningar. Under 1960-talet växte opinionsrörelserna, dialog blev lika viktigt som budskap och föreningen utvecklades i takt med sin tid. På 1980-talet stärktes kommunikatörens roll i organisationerna, och under 1990-talet blev det tydligt: Kommunikation är inte bara något man gör, det är ett sätt att leda.
När föreningen 2012 bytte namn från Sveriges Informationsförening till Sveriges Kommunikatörer speglade det en ny era. Kommunikationsyrket hade breddats och fördjupats, och rymde nu allt från storytelling, PR och förändringsledning till digital strategi och juridik. Kommunikation hade blivit en strategisk kärnkompetens i alla framgångsrika verksamheter.
Kunskap, nätverk och inspiration i 75 år
Genom decennierna har Sveriges Kommunikatörer varit en självklar mötesplats – ett nav för inspiration, lärande och gemenskap. Här har tusentals kommunikatörer hittat kollegor, fått ny energi och utvecklat sin kompetens. Vi har firat och prisat god kommunikation; från den klassiska filmfestivalen Guldklappan på 1960-talet till Stora Kommunikationspriset, som varje år hyllar kommunikativa insatser som gör skillnad.
Uppdraget är fortfarande lika relevant som för 75 år sedan. Vi ska stärka kommunikationens roll i företag och samhälle. I en tid präglad av snabb förändring där fakta, demokratiska värden och tillit ständigt prövas behövs professionella kommunikatörer mer än någonsin.
Sveriges Kommunikatörer står starka och redo för de kommande 75 åren. Med tusentals engagerade medlemmar, en växande kunskapsbank och en passion för att dela erfarenheter fortsätter vi att forma framtidens kommunikationsbransch tillsammans.
Jubileumshälsningar
För att fira våra 75 år har vi bett några av de personer som haft en särskild betydelse för föreningen att dela sina minnen, reflektioner och tankar om vad Sveriges Kommunikatörer har betytt – för dem själva, för branschen och för kommunikationen i Sverige.
Ann Jönsson Lindström, kursledare och lokal koordinator Malmö/Lund
Jag minns hur snabbt vi agerade när pandemin slog sina klor även i vår verksamhet. Tvärnit för mängder av uppskattade frukostmöten runt om i landet, och alla kurser sattes på paus när vi plötsligt inte längre kunde samlas.
Det är i krisen som vänskapen prövas - och vilka vänner vi visade oss vara och ha i Sveriges Kommunikatörer! HK var otroligt snabba med att stötta oss kursledare i att ställa om och utveckla nya digitala format, så att våra medlemmar kunde fortsätta att gå kurser, nu hemifrån.
Kreativiteten sprudlade runt om i hela landet för att skapa nya sätt att nätverka. Walk and talk i parker och digitala kaffesnack är bara några exempel på hur vi fortsatte att skapa medlemsnytta - på helt nya mötesplatser.
Förmågan att förena relevans och nytänkande med värme och omtanke är något jag verkligen uppskattar hos oss. Kanske inte så konstigt att jag har sett Sveriges Kommunikatörer - och alla härliga människor jag mött här - som mina vänner ända sedan jag blev medlem 1990!
Andris Zvejnieks, kursledare och senior rådgivare
Jag och Gunilla Keller står framför hundratalet nyfikna kollegor på Sveriges Kommunikatörers frukostmöte i ett av Kungsträdgårdens gallerier. Vi är litet nervösa, men mest taggade. Vi har nyss upptäckt värdet för oss kommunikatörer av att förstå mer om hur våra hjärnor filtrerar och sorterar information. Nu har vi fått chansen att dela med oss av våra tankar. Självklart bjuder vi också på några ”hjärnbaserade” metoder, som vi hunnit testa och sedan kommer att utveckla och hålla kurser om.
För mig var frukostföreläsningen den gången en direkt fortsättning på en rad av avstämningar i föreläsningsform, som jag sett till att få utsätta mig för genom min professionella karriär. Alltid en anspänning, mycket att tänka igenom och förbereda. Samtidigt oerhört utvecklande att få sammanfatta för mig själv vad jag lärt mig och att testa mina reflektioner på erfarna och mindre erfarna kollegor.
Möjligheten till lärande genom hela yrkeslivet är något som Sveriges Kommunikatörer gett mig och som jag är mycket tacksam för. Att föreningen också varit och är en yrkesmässig hemvist, ett ställe att tryggt kunna hänga på - det är en ovärderlig bonus.
Viveka Hirdman-Ryrberg, ordförande 2019–2023
Plötslig befann sig Sverige liksom resten av världen i ett helt nytt läge. Pandemin stängde ned samhälle efter samhälle. Kommunikationens roll blev nästan övertydlig, såväl vid dålig som bra kommunikation. Det handlade ju om att påverka beteenden och att rädda liv. I Sverige blev FHM:s dagliga presskonferenser en lägereld att samlas runt. På arbetsplatser behövde chefer helt ställa om sitt sätt att kommunicera. På Sveriges Kommunikatörer bestämde vi oss för att vara snabba och generösa. Vi ställde snabbt om till digitala seminarier öppna för alla för att på så sätt verkligen bistå våra medlemmar i en tid då de behövdes mer än någonsin ute i sina professionella roller.
Hanna Brogren, länge engagerad i föreningens styrelse och ledning
Att välja ett minne efter 14 år i styrelsen och drygt fyra år som generalsekreterare och vd är omöjligt. Jag har så många och så glada.
Ett starkt minne, som nu känns smått obsolet var namnbytet 2012. Vi lämnade Sveriges Informationsförening bakom oss och blev kommunikatörer fullt ut. Det var inte utan sveda och värk; vi hade många, långa och stormiga medlemsdiskussioner inför bytet. För de flesta av oss handlade rollen redan om mycket mer än information. Numera är kommunikation en självklar kärna i att skapa förtroende, att positionera ett starkt varumärke och att bygga relationer med medarbetare, kunder och andra intressenter. Namnbytet gav oss bredd att bygga nya medlemsaktiviteter och mötesplatser i föreningen.
Ett annat starkt minne är från 14 mars 2020. Jag var vd och Tegnell sa åt hela Sverige att stanna hemma från jobbet. På någon månad ställde vi om, skapade digitala utbildningar och nya event för medlemmar som törstade efter kunskap och att mötas. Totalt fokus från engagerade medarbetare, kursledare och duktiga samarbetspartners gjorde det möjligt.
EvaHanna Within, TF VD och Generalsekreterare
Oj, vilka år det har varit på Sveriges Kommunikatörer. Och vilken kraft det finns hos våra medlemmar. Vi verkar i en bransch som ständigt förändras och kanske är det just det som är det självklara: förändringen tar aldrig paus.
Vi har gått igenom digitalisering, förskjutna medielandskap och inte minst en pandemi som förändrade både hur vi arbetar och hur vi möts. Och i det tog vi ett stort steg framåt. Vi stärkte våra medlemmar rejält och kom varandra närmare i och med att vi lärde oss att hantera det digitala mötesrummet. Vi var då och är det stöd som vi alltid har för avsikt att vara.
Att jobba professionellt med kommunikation är att vara brobyggare och göra saker lite mer begripligt. Att skapa sammanhang, förståelse och mening i det som rör sig snabbt omkring oss. Det har Sveriges Kommunikatörer gjort i 75 år och det kommer vi fortsätta göra.
Jag är stolt över att få vara en del av den resan. Och jag hoppas och tror att den fortsätter i minst lika många år till.