Alice började sin bana som kriskonsult direkt efter sin examen i företagsekonomi från Lunds universitet och har redan hanterat hundratals mediala kriser tillsammans med sin mentor och kollega Hampus Knutsson på Wings PR.
– Krishantering är ett hantverk som jag har lärt mig lärlingsvägen. Jag har haft en fantastisk mentor i Hampus som gett mig stort förtroende och ansvar från dag ett. Dessutom tvingas man lära sig snabbt i skarpa situationer. När krisen är ett faktum finns det inte tid för velande, man får helt enkelt agera snabbt och så ansvarsfullt som möjligt, säger Alice.
Praktisk erfarenhet, mod och förmåga att tänka klart när det stormar har gjort att Alice snabbt har tagit plats i en bransch som ofta domineras av mer seniora experter.
Kunskap om både psykologi och mediedramaturgi
Att lyckas i en kris handlar enligt Alice inte bara om kommunikation, utan även om handling.
– Ett vanligt missförstånd är att tro att kriskommunikation bara handlar om vad man ska säga när något har hänt och att paketera skräp i fin förpackning. Jag skulle säga att det snarare handlar om vad man ska göra när krisen är ett faktum, och sedan berätta vad man gör.
Hon beskriver krishantering som ett tvärdisciplinärt hantverk där man behöver förstå såväl psykologi och ledarskap som mediedramaturgi och kommunikation.
– Ytterst handlar det om att få organisationer och personer att göra rätt saker, ta ansvar och berätta om det på ett begripligt sätt, säger hon.
Tre principer för att klara stormen
Alice sammanfattar kärnan i effektiv krishantering i tre korta uppmaningar.
– Gilla läget, hata slumpen och krångla inte till det i onödan. Det hjälper inte att fastna i tankar som ”tänk om vi hade gjort så här i stället” eller att känna sig orättvist behandlad av en reporter. Man måste acceptera situationen och agera utifrån den.
En vanlig fallgrop är att hoppas att allt löser sig av sig självt, menar Alice. De organisationer som är förberedda och har tränat tillsammans har mycket bättre förutsättningar att gå starka ur en kris.
När nätet blir domstol
I vår kurs ”Så klarar du en mediestorm” lär Alice deltagarna att både förstå logiken bakom mediala stormar och hantera dem professionellt, innan de eskalerar.
– Att jobba med kommunikation i kris är lite som att vara försvarsadvokat, med skillnaden att juridiska advokater agerar i rättssalar medan kriskonsulter hjälper organisationer och personer i den mediala domstolen. Den dömer fort. Ibland räcker rimliga tvivel som grund och du är att betrakta som skyldig tills du själv kan bevisa motsatsen.
Alice menar att det viktigaste är att agera snabbt, ta ansvar och informera själva. Annars är risken att någon annan gör det och att rykten eller desinformation börjar spridas.
Efter några år i branschen står Alice redan stadigt i krissituationer och är en etablerad krisexpert, men hon har ännu högre mål för framtiden.
– Jag drivs av att försvara det som är viktigt och att kunna göra skillnad när det verkligen gäller. Kanske kommer det från ett förflutet som mittback i fotboll där ansvar, beslutsamhet och att hålla laget samman alltid varit A och O. Nu när fotbollsskorna ligger på hyllan är mitt mål att bli Sveriges bästa kriskonsult, avslutar Alice.

