Bakom utbildningen ”The Communications Advisor” ligger flera års forskning, bland annat i samarbete med Köpenhamns universitet och intervjuer med både danska och svenska beslutsfattare. Själv insåg Madelene Kornfehl att den här kunskapen måste bli tillgänglig för svenska kommunikatörer när hon fick siffror på att 65 procent av kommunikationscheferna berättar att de upplever konkurrens i frågan om att ge kommunikationsråd till vd från andra chefer i företaget.
– Det enda sättet att möta den konkurrensen är att som kommunikationsansvarig lyfta sig i håret och lära sig att navigera lika bra eller bättre än ”konkurrenterna”, menar Madelene.
Fokus i utbildningen ligger på att översätta kommunikationsfrågor till affärstrategiska fördelar. Hur kan kommunikationsperspektivet bidra med insikter i affärskontexten? Med affärskontexten menas här en allmän turbulens och osäkerhet ofta förkortad VUCA: volatility, uncertainty, complexity, ambiguity (volatilitet, osäkerhet, komplexitet, tvetydighet). Där man nu också lagt till ett S för speed.
Trump, tilltagande miljökriser, polarisering och krig i Europa är bara några av de händelser som påverkar organisationers förmåga att navigera. Det handlar om såväl interna som externa beslut, större och mindre – där den gemensamma nämnare är att det krävs snabbhet och där kommunikation nästan alltid har en stor roll att spela, om inte huvudrollen.
Madelene menar att navigationen handlar om att som kommunikationsexpert kunna flytta sig obehindrat upp och ner i organisationens olika lager och nivåer, och snabbt byta från till exempel aktieägarperspektiv till att praktiskt leda kommunikationsfunktionens vardag. Kort sagt att ta fram sin egen kompass för att arbeta i alla frågor där kommunikation gör skillnad. Men all denna navigering har mindre betydelse om du inte samtidigt bygger en stark relation till ledningen, menar Madelene.
– Under kursen läggs stor vikt vid detta och jag känner faktiskt inte till någon annan utbildning där man gör det. Framför allt berättar vi hur det relationsbygget går till, så att deltagarna kan ta fram sin egen plan för att åstadkomma en situation där samarbetet med ledningen utvecklar organisationen och ger resultat, berättar Madelene.
Det senaste året har Madelene intervjuat svenska kommunikationschefer om sina erfarenheter av att vara kommunikationsrådgivare.
– Det vi kunde se var att alla upplever situationen på ungefär samma sätt, det går snabbt och det ställs allt större krav på dem att bidra strategiskt och praktiskt inom organisationen. Kommunikationsrådgivning handlar idag inte längre om att ta fram rätt karta utan det handlar om att bygga en bättre kompass.