Sveriges Kommunikatörer

AI är som en praktikant med hybris – låt inte det mänskliga omdömet försvinna när du krishanterar  

Vi lever i en turbulent tid där pressen ökar på näringsliv och myndigheter att hantera extraordinära situationer och kommunicera tydligt för att minimera risker. Samtidigt förändrar AI snabbt spelreglerna. Det är en kraftfull teknik som kan effektivisera arbetet, men den får aldrig bli ett substitut för det mänskliga omdömet. AI i all ära, men det är fortfarande du som får skulden om det går åt skogen.

Lästid: 2 minuterPublicerad: 
Kvinna med brunt axellångt hår med armarna i kors.

Inom många områden kommer AI vara överlägsen människor inom en inte alltför avlägsen framtid. Men kommer det att ersätta allt? 

Jag tror att vi just nu befinner oss i AI-utvecklingens motsvarighet till internets barndom på 1990-talet. Vi förstår att mycket kommer förändras, men inte hur och till vilken grad. På 90-talet kunde få föreställa sig att internet idag skulle genomsyra allt från hur vi bokar bord på restaurang till hur vi konsumerar nyheter och deklarerar. 

Nu är det AI som står i centrum. Potentialen är enorm. Tekniken går inte att vifta bort som en fluga. AI är här för att stanna. Men det innebär inte att vi ska blunda för riskerna eller lämna för mycket av det mänskliga omdömet till tekniken att avgöra. Framför allt när det handlar om att försvara stora värden och att kommunicera i kris. 

När krisexperten Hampus Knutsson var med i en panel på lanseringen av Sveriges Kommunikatörers AI-verktyg ”Kommunikationscoachen” gjorde han en poäng av att AI är som en praktikant med för mycket självförtroende. Rätt använd och med tydliga instruktioner kan den vara till stor hjälp. Strukturerad, snabb och effektiv. Resultatet kan bli kanon. Men ger du den fel instruktioner eller lämnar den ensam med uppgiften att hantera en medial kris, då kan det bli katastrof. 

Det pratas mycket om hur AI kommer att revolutionera kommunikation. Och visst, den kan hjälpa dig och din organisation att samla fakta, analysera och fatta snabbare beslut. Den kan spotta ur sig siffror, scenarier och formuleringar tills du somnar. Den kan skanna miljontals datapunkter på några sekunder. Men den kan inte läsa ett rum. Den kan inte höra nyanserna i en tystnad. Den kan inte stå framför en mikrofon och ta ansvar när det blåser som mest. 

AI erbjuder oss bekvämlighet och illusionen av kontroll men den riskerar samtidigt att passivisera. Precis som Marx beskrev religionen som ett opium för folket, kan AI idag fungera som ett digitalt bedövningsmedel för ledningsgrupper. Något som lindrar symptomen snarare än behandlar orsaken. När vi låter algoritmer fatta besluten åt oss, när vi överlåter reflektion, ansvar och kommunikation till maskiner, då förlorar vi något grundläggande. Det mänskliga omdömet. 

I en kris behöver du snabbhet och fingertoppskänsla. AI kan hjälpa med det första, men aldrig ersätta det andra. Tekniken är en del av framtiden och potentialen är enorm, men använd AI med sunt förnuft och låt inte tjusiga formuleringar ersätta verklig krishantering. AI i all ära, men det är fortfarande du som får skulden om det går åt skogen. 

Alice Hedin, krisexpert på kommunikationsbyrån Wings PR och utnämnd till Årets Framtidslöfte i kommunikationsbranschen av Marknadsföreningen Sverige 

Här kan du läsa mer om Alice och Hampus kurs