– Bilden och känslan av ett varumärke skapas inte enbart av kommunikation, det vi berättar. Den skapas i minst lika stor utsträckning av vilka vi är och vad vi gör. Organisation, verksamhet och kommunikation – allt hänger ihop. Och med en stabil varumärkesplattform som grund får du förutsättningar att utveckla både organisationen, verksamheten och kommunikationen i samma, och därmed rätt, riktning.
Verklig förändring sker inifrån
Geta och Martin agerar processledare gentemot företag och organisationer som vill att varumärkesarbetet ska vara förankrat i den egna organisationen och inte riskera att bli ett slags konsultprodukt.
– Verklig förändring sker inifrån och därför är det en förutsättning att frågorna kring varumärket ägs och bärs av den egna organisationen, den som både har bäst kunskap och störst möjlighet att agera konstruktivt och konsekvent över tid.
Plattform och ramverk
Tillsammans med ett antal representativa nyckelfunktioner hos uppdragsgivaren resonerar Geta och Martin kring affärs-/verksamhetsidé, varumärkeslöfte, vision och vägledande principer, positionering, målgrupper och budskap. Utifrån det gemensamma arbetet tar de också fram ett kreativt koncept och en grundläggande kommunikationsstrategi.
– Det är det här vi pratar om på kursen. Hur vi tack vare en samsyn på varumärket – vilka vi är, och vart vi ska – får förutsättningar att skapa den samordning som vi alla är så beroende av för veta hur vi ska ta oss dit.
Tänk innanför boxen
– Ett av de vanligaste uttrycken i vår bransch är att våga tänka utanför boxen. Vi menar precis tvärtom – att det är viktigt att vilja, kunna och våga tänka innanför boxen, förutsatt att den är genomtänkt och bra. Och när vi pratar om ”boxen” så menar vi det visuella och verbala ramverk som speglar och stärker innehållet i varumärkesplattformen.
– Allt vi gör syftar till att underlätta för mottagaren att välja just oss, då bör vi också ha en så tydlig och bra idé att vi både vill och kan berätta om den på ungefär samma sätt år efter år utan att mottagaren tröttnar. Tänker man efter är det så kommunikationen har sett ut, och ser ut, för de flesta varumärken vi upplever vara starka och framgångsrika.
På kursen ”Stärk varumärket – förflytta positioner” får du lära dig att förstå sammanhangen I arbetet med varumärket, kommunikationen, marknadsföringen och försäljningen. Hur kommunikationsfunktionen kan förflyttas från att vara reaktiv och taktisk till att bli mer proaktivt och strategisk. Och därmed bli en värdefull och kritisk funktion i verksamheten.
– Springer du på en massa olika bollar, känns allt lika viktigt och bråttom, har du svårt attprioritera och fokusera? Då tror vi att du kommer ha stor nytta och glädje av den här kursen.

