Sveriges Kommunikatörer

Getas och Martins 3 tips till dig som är jobbar med kommunikation

Kursledarna Geta Kroon och Martin Nordlinder leder vår utbildning "Stärk varumärket – förflytta positioner". Här delar de med sig av tre tips till dig som vill skapa en stabil varumärkesplattform.

Lästid: 1 minutPublicerad: 
Kvinna med mörk page och man med grått hår och svarta glasögon.

Utbilda organisationen: Alla i organisationen har inte kunskap om varumärken och kommunikation, i värsta fall kanske inte ens intresset. Men det går att med ganska enkla medel att engagera och inspirera, inte minst genom att ta ett pedagogiskt ansvar och dela med sig av kunskap. Ett sätt är att initiera diskussioner och resonemang om ämnen som kan tänkas beröra, till
exempel vilka drivkrafter hos olika målgrupper som ligger bakom att välja det egna varumärket framför konkurrenternas.

Kommunicera transparent: För att öka förståelsen och intresset för kommunikations- och marknadsavdelningen, och/eller för den enskilde kommunikatörens/marknadsförarens funktion eller uppgift, är det
bra att dela med sig av resultatet av sitt arbete, både om det som fungerat bra och det som fungerat mindre bra. Detta gör det lättare att förklara och försvara varför vissa aktiviteter bör genomföras och andra inte. Analysera gärna tillsammans och försök ta reda på orsakerna
bakom framgångar och misslyckanden.

Prioritera och fokusera: Att vara kommunikatör innebär ofta att sitta på flera stolar och behöva agera över en mängd olika områden, många som inte ens borde ha med kommunikatörens roll att göra. Genom att
kunna prioritera blir det lättare att fokusera och agera proaktivt istället för reaktivt. Och
fungera som den värdeskapande funktion kommunikationsavdelningen bör vara.
För att kunna just prioritera krävs insikt om både utmaningar, förutsättningar och mål. Och
förstås samsyn i organisationen som grund för samordning och samverkan. En hårdare
prioritering frigör ofta resurser som kan nyttjas till bland annat utvärdering och uppföljning
av insatserna.

Här kan du lära dig mer om att stärka varumärket