Sveriges Kommunikatörer

Varumärke och hållbarhet

Scarcity: När brist blir ett kommunikationsverktyg – och en fälla

Upplevd brist på något kan få oss att agera snabbt, och ibland även irrationellt.

Man med glasgöon, blå skjorta som sitter framför datorn vid ett bord.

Intern kommunikation i förändring – så stärker du rollen som strategisk partner

Intern kommunikation har fått en allt mer central roll i organisationer – men vägen framåt är inte utan utmaningar.

Berättelsen om Kina genom Xi Jinpings strategiska narrativ

I internationell politik använder stater ofta berättelser – eller strategiska narrativ – som verktyg för att skapa stöd och för att forma uppfattningar och opinioner.

Bild på tempel i kina.

Därför är varumärkesarbete i offentlig sektor viktigare än någonsin  

Att jobba med varumärket inom offentlig sektor kan väcka frågor och ibland kritik.

Blond kvinna med svarta glasögon och grön tröja.

Så blir du en bättre beställare – och får ut mer av ditt byråsamarbete 

Ett framgångsrikt byråsamarbete startar inte med en brief.

Man med svårt glasögonen, skäggstubb och kort hår.

IVL har infört en ny hållbarhetspolicy – och vill inspirera andra att följa efter

Profilprodukter är ofta en organisations första kontakt med omvärlden.

Blond kvinna med toffs, ler och tittar in i kameran.

Sveriges kommunikatörer i Almedalen 2025

Under Almedalsveckan är Sveriges Kommunikatörer på plats för att lyfta aktuella frågor, bidra med insikter och skapa utrymme för dialog.

Kundresan som verktyg för effektiv kommunikation 

I en tid där mottagarens upplevelse definierar villkoren för kommunikation måste vi förstå den kontext vår målgrupp befinner sig i för ha en chans att nå fram med våra budskap och driva förändring.

Långsiktig strategisk kommunikation – magiska ingredienser, kultur och målgruppsanalys 

Steg för steg mot en trovärdig hållbarhetskommunikation 

Hållbarhetskommunikation handlar inte bara om att informera om vad vi prioriterar inom hållbarhet – utan berätta vad vi gör, varför vi gör det och hur vi agerar.

Foto: Victoria Henriksson

Employer branding

På IKEA tror vi att människor vill arbeta för något större än bara ett jobb – de vill vara en del av ett högre syfte, något som gör skillnad på riktigt.