Sveriges Kommunikatörer

1. Strategisk rådgivning

Ju mer vi förstår verksamhetens strategier, oavsett om vi sitter i ledningsgrupp eller inte, desto mer kan vi bidra till verksamhetens mål. Det är avgörande för att säkerställa att kommunikationen driver verksamheten framåt, stärker varumärket och engagerar både internt och externt i rätt riktning. ​

Att leda och samarbeta i kreativa processer

Vill du leda kreativa processer med större framgång och skapa bättre samarbeten? Vi ger dig verktygen för att ta din roll som ledare till nästa nivå.

Medelålders leende vit kvinna med långt mörkt hår

Kommunikativt ledarskap – skapa tillit och tydlighet

För dig som leder och vill skapa tillit och tydlighet genom ditt sätt att kommunicera. Du som någon gång har gått en ledarskapsutbildning och känner att du vill repetera och inspireras för att maximera effekterna av din kommunikation (oavsett vilken bransch du representerar) - här är utbildningen för dig! Innehållet berör inte de vanliga grunderna i ledarskap, utan om hur du medvetet och strategiskt kan använda kommunikation som ett kraftfullt styrmedel.

  • Hybrid 20 jan, 3 feb

Nätverk: Strategisk intern kommunikation – medarbetarkommunikation

I det här nätverket ges tillfälle att reflektera, omvärldsbevaka och utvecklas tillsammans med andra kommunikationskollegor som ansvarar för den interna kommunikationen. Träffarna kommer att genomföras både fysiskt och digitalt.

Så stärker du din affärsstrategiska förmåga

I dag står kommunikatörer inför tuffa utmaningar. Geopolitiska spänningar, teknikutveckling och klimatutmaningar skapar ett konstant tryck på organisationers kommunikation – både vad gäller hastighet, budskap och strategisk riktning.

  • På distans 5 mars
Blond kvinna och man med brunt hår sitter och poserar framför kameran.

Finansiell kommunikation - Strategi och verktyg för IR-kommunikation mot börs och övrig kapitalmarknad

Att kommunicera med investerare och börsen – Investor Relations – kan vara ovant och kännas svårt.

  • 21 jan, 28 jan, 4 feb
  • På distans 11 feb, 18 feb, 4 mars
  • På distans 11 mars, 18 mars, 1 apr
Tre personer går bredvid varandra på en fartfylld gata. De pratar och ser glada ut.

Train-the-trainer: Utbilda chefer i kommunikativt ledarskap

Kommunikation är chefens viktigaste verktyg för att uppnå sina verksamhetsmål tillsammans med sina medarbetare. Kommunikatörer – och organisationer – har mycket att vinna på att utbilda chefer i kommunikativt ledarskap.

  • På distans 12 mars
Kvinna med brun page, blus och kavaj.

Strategisk intern kommunikation

Den här kursen ger dig kraft att ta vara på potentialen i den interna kommunikationen – och ge verksamheten förutsättningar att kommunicera och prestera bättre i ett flexibelt och tillitsbaserat arbetsliv.

  • På distans 5 mars

Värdeskapande samverkan - Kommunikation + HR = SANT

Vill du utveckla medarbetarskapet ytterligare inom er organisation? Vi utforskar vad samverkan mellan Kommunikation och HR innebär i praktiken och vad vi behöver göra för att hitta bra samverkansformer för bästa resultat.

  • 24 mars

AI-strategi för kommunikations- och marknadschefer

Världen har aldrig förändrats så här snabbt men kommer nog aldrig att förändras så här långsamt igen. Förändring blir det nya normaltillståndet, främst pådrivet av teknikutvecklingen med AI i framkant.

  • På plats 26 mars
Man i 40 års åldern med vit skjorta. Håller armarna i kors och ler mot kameran.

Stärk varumärket – förflytta positioner

Vilka är vi? Vilket är vårt why, vårt löfte och existensberättigande? Vilken är vår känsla och vilka associationer vill vi att konsumenterna av vår idé ska göra? Hur positionerar vi oss på marknaden och gentemot konkurrenter? Vilka är våra målgrupper och vilken relation har vi till dem, och de till oss? För att svara på dessa frågor är det bra att ha en genomarbetad varumärkesplattform att utgå ifrån. Hur man tar fram en sådan får du lära dig grunderna till under den här kursdagen.

  • På plats 10 dec

OKRs – målstyrd strategisk planering

Lär dig planera och utvärdera initiativ med hjälp av OKRs (objectives & key results) – en metod som skapar resultat, stort engagemang och hjälper dig att nå verksamhetsmålen.

Communication Executive Program– för dig som leder framtidens kommunikation

Ett program för dig med erfarenhet av kommunikationsarbete och som vill stärka din strategiska roll och få verktyg att leda i förändring.