Nystartat nätverk inom PR och opinion: “Man kan aldrig rusta sig tillräckligt”
Arbetar du inom PR och opinion och törstar efter utmaning och utveckling? Nätverksledare Peter Skeppström och Jonas Nygren berättar om det nystartade nätverket och möjligheterna det ger dig för att ta nästa steg i din professionella utveckling.
Peter Skeppström och Jonas Nygren är nätverksledare och har både flera års erfarenhet inom PR- och opinionsbranschen. Peter har en lång bakgrund inom press och opinion samt analys och utvärdering, både inom näringsliv och politik. Sedan 2021 arbetar han som press och PR-ansvarig på Rikshem. Jonas Nygren har även han en bakgrund inom politiken, och har under flera år arbetat med PR och utveckling av organisationer både i Sverige och internationellt. Han är även medgrundare och VD för PR-byrån The Swedish Thing.
“Man kan aldrig rusta sig tillräckligt”
Målet med nätverket är att deltagarna ska kompetensutvecklas genom erfarenhetsutbyte. Branschen är ett ständigt rörligt område som kräver utveckling, och erfarenhet ger trygghet poängterar Peter och Jonas.
– Man kan aldrig sluta rusta sig tillräckligt, säger Peter.
Det är otroligt lärorikt att vara i nya sammanhang och träffa nya människor utanför ens egen bubbla, säger Jonas. Bubblorna är ofta otroligt små och möjligheten att inspireras och utbyta kunskap med andra öppnar många dörrar.
– Det som är livsfarligt, speciellt om man jobbar inom vårt område, är när man förstelnar och inte utvecklas, säger han.
En stor del av nätverket är att deltagarna själva ska dela med sig av sina erfarenheter. Man ska inte underskatta lärandeprocessen av att berätta om sina upplevelser, utan varje gång upptäcker man något nytt, menar nätverksledarna.
– Ens största misslyckande är ens största tillgångar, säger Jonas.
Två nätverk i ett
Det kommer att finnas två undergrupper till närverket, ett för de mer seniora och ett för personer som är relativt nya inom branschen. Miljön ska dock, oavsett undergrupp, vara tillitsfull. En förtroendeingivande miljö är avgörande för att deltagarna ska våga utmanas och ställa de tuffa frågorna, menar Jonas och Peter.
– Träffarna kommer i grunden vara en tillitsfull plats där vi bjuder på vårt skafferi på saker men även bjuder in andra att dela med sig, säger Peter.
Peter och Jonas 5 tips för att lyckas inom PR och opinion
- Ha god förståelse för de olika yrkesrollerna inom politik, media och näringsliv och hur de hänger ihop
- För att nå effekt, se till att göra analysjobbet grundligt från början
- Uthållighet, veta vad du vill och inte ge upp
- Ha ett tydligt mål, du behöver inte veta hur men definitivt vad
- Förstå samhällets drivkrafter, hur kan du påverka?
Vill du veta mer? Läs mer om nätverken via länkarna nedan!