Sveriges Kommunikatörer

Cookie-döden och kommunikatörer: 5 sätt du kan anpassa din kommunikation

Under 2024 kommer tredjepartskakor att fasas ut och cookie-döden är ett faktum. Vad är egentligen tredjepartskakor, vad innebär cookie-döden för dig som kommunikatör och vad kan du göra för att anpassa din kommunikation till denna förändring?

Lästid: 2 minuterPublicerad: 

Cookie-döden syftar till förändringar i hur webbläsarkakor (cookies) hanteras, vilka samlar in användardata för att skapa riktade annonser. Tredjepartscookies spårar användares aktiviteter över olika webbplatser utan tillsyn eller samtycke. Med hänsyn till dataskyddsförordningen GDPR kommer tredjepartskakor att fasas ut under 2024.

– Det är lite av en dataparadox. Vi har en automatiseringstrend inom digital marknadsföring som fortsätter att vara stark. Fler och fler optimeringsbeslut tas av plattformarnas algoritmer, men samtidigt fortsätter det att bli svårare att samla in den data som behövs för att algoritmerna ska fatta bra beslut. Vi behöver alltså data för att prestera bättre, men data blir mindre tillgängligt, säger Linus Thorstenson på Pineberry, en byrå som fokuserar på sökmotormarknadsföring och annonsering i sociala medier. 

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som webbplatser placerar på din enhet när du besöker dem. Dessa filer innehåller information om ditt webbplatssurfande och används av webbläsaren för att komma ihåg användarinloggningar, preferenser och andra webbplatsspecifika inställningar.

Hur kan du anpassa din kommunikation för att möta denna förändring?  

1. Fokus på kvalitativt innehåll

Istället för att förlita sig på segmenterad data kan kommunikatörer fokusera på att skapa högkvalitativt och engagerande innehåll som attraherar målgrupper genom relevans och mervärde. Detta skapar dessutom ett starkare band mellan varumärket och användarna.

2. Investering i förstapartsdata

Att bygga och använda förstapartsdata från direktanvändarinteraktioner blir alltmer värdefullt. Kommunikatörer behöver strategier för att samla in och använda denna data på ett etiskt och användarvänligt sätt för att förstå och engagera sin publik.

– Förstaparts-data, till exempel nyhetsbrev, kommer sannolikt bli ännu viktigare för att kunna kommunicera med relevanta budskap till relevanta målgrupper, säger Linus.

3. Samarbete och transparens


Samarbeten med användarna blir viktigare. Kommunikatörer bör prioritera transparens och ge användare kontroll över sina dataval, vilket kan bygga förtroende och långsiktiga relationer.

4. Utbildning och anpassning

Ett ständigt skiftande digitalt landskap kräver att kommunikatörer förblir flexibla och kontinuerligt uppdaterar sina kunskaper för att anpassa sig till nya regleringar.

5. Uppdatera er information

Som kommunikatör är det viktigt att noggrant granska de tjänster som används på er webbplats och se till att er integritetspolicy är uppdaterad. 

Håll utkik! Snart kommer vi att genomföra ett webbinarium om cookie-döden och dess påverkan på kommunikationsbranschen.

Kurser för att utveckla din kommunikation