Sveriges Kommunikatörer

Accelerator: Framtidens kommunikation

Här kan du ta del av 2025 års kompetenskartläggning och läsa mer om de åtta kompetensområden som är extra viktiga för framtidens kommunikatör.

Här kan du ta del av 2025 års kompetenskartläggning och läsa mer om de åtta kompetensområden som är extra viktiga för framtidens kommunikatör.

I årets kompetenskartläggning delar över tusen kommunikatörer med sig av sina erfarenheter och insikter. Rapporten visar vilka förmågor som växer i betydelse – och ger dig ett försprång i att förstå, utveckla och leda framtidens kommunikation. Kartläggningen har tagits fram av Sveriges Kommunikatörer i samarbete med Doings – House of Impact, som bidragit med metod, innehåll och design.
Läs rapporten här.

Tillsammans bildar de åtta kompetensområdena ett praktiskt ramverk som ger riktning, insikt, verktyg och driver verklig förändring. Här nedan kan du se vilka utbildningar vi har inom respektive område.

1. Strategisk rådgivning

Ju mer vi förstår verksamhetens strategier, oavsett om vi sitter i ledningsgrupp eller inte, desto mer kan vi bidra till verksamhetens mål. Det är avgörande för att säkerställa att kommunikationen driver verksamheten framåt, stärker varumärket och engagerar både internt och externt i rätt riktning. ​
Upptäck alla kurser

2. Beteendedriven förändring och anpassningsförmåga​

Ju mer vi bidrar till att kommunikation påverkar beteenden, skapar trygghet och driver förändring i snabbt skiftande kontexter, desto mer effektivt kan vi säkerställa att verksamheten når sina mål.​
Upptäck alla kurser

3. AI-kompetens, kravställning och teknisk förståelse​

Ju mer effektivt vi kan arbeta med generativ AI, förstå dess effekter och agera tekniska beställare vid implementeringen av nya digitala lösningar, desto bättre blir förutsättningarna att säkerställa att verksamheten når sina mål.
Upptäck alla kurser

4. Datadriven kommunikation, algoritmer och digitala plattformar

Ju bättre vi kan förstå och använda data, algoritmer och digitala ekosystem, desto mer träffsäker, relevant och värdeskapande blir vår kommunikation; både för verksamheten och mottagaren. ​
Upptäck alla kurser

5. Storytelling, kreativt innehåll och visuell kommunikation

Ju mer vi behärskar att skapa berättelser och innehåll som engagerar i text, bild, ljud, film och interaktiva format samt balansera autenticitet med AI-genererat innehåll; desto större genomslag får våra budskap i en snabbrörlig och digital verklighet. ​
Upptäck alla kurser

6. Relationsskapande och digital dialog

Ju mer vi förstår och deltar i dialogen där människor faktiskt pratar med varandra; i öppna kanaler, slutna forum eller communities, desto bättre kan vi bygga förtroende, engagemang och verkliga relationer. ​
Upptäck alla kurser

7. Krishantering och förtroendebyggande​

Ju mer förberedda vi är på att hantera desinformation, ryktesspridning, kriser och ökade krav på informationssäkerhet, desto tryggare kan vi agera och bygga förtroendet för våra verksamheter. ​
Upptäck alla kurser

8. Hållbarhetskommunikation, etik​ och transparens

Ju bättre vi förstår regelverken, verksamhetens samhällsansvar och etikens roll i kommunikationen, desto mer öppet, inkluderande och trovärdigt kan vi bidra till hållbarhet, förtroende och demokrati.​
Upptäck alla kurser