- Det är utmanande att se sin verksamhet från kundens perspektiv. Ta hjälpa av nätverk och partners för att se er organisation utifrån.
- Få med dig kollegorna. Det är lätt att känna sig ensam när man som kommunikatör ska försöka förklara att alla måste ändra sitt sätt att jobba, bara för att du vill vässa er kommunikationsstrategi. Det finns redskap och övningar som hjälper dig att skapa konstruktiva dialoger – använd dem.
- Tänk inte att din organisation är mer komplex än andras, och att ”man därför måste acceptera att det är lite svårt”. Den ena anledningen att du tror det är att du har mer kunskap om din egen organisation än om andras.
- Se över vad du verkligen vet om din målgrupp. Det är lätt att bygga bilden av målgruppen på gamla kunskaper och antaganden. Och har förresten alla på företaget samma bild?
Vänder du dig inte till kunder, utan elever, patienter eller rätt och slätt medborgare? I den här checklistan kallar vi dem checklistan kallar vi dem för enkelhetens skull för kunder. I sina egna ögon är de troligtvis unika individer.
När avgörs det?
Ta reda på vilka de avgörande ögonblicken är i relationen med kunden. Det vill säga till exempel när din kund fattar viktiga delbeslut i sin kundresa. Det hjälper dig att:
- Skapa klarhet kring vilka brister som finns och vad som kan påverka upplevsen av ditt varumärke och din verksamhet.
- Sätta internt fokus på vilka tillfällen i kontakt med kunden som på riktigt är viktiga och inte går att kompromissa med.
- Ta reda på vilka av era tjänster eller produkter som skapar värde för kunden och ger tydliga fördelar.

Varsågod! Ladda ner checklista för kundresor.
Ta reda på vilka de avgörande ögonblicken är i relationen med kunden. Det vill säga till exempel när din kund fattar viktiga delbeslut i sin kundresa.
Ladda ner som PDFVill du lära dig mer?
Vill du lära dig mer?

Kommunikatören ofta ensam i strävan efter den perfekta kundresan
– Vi har i dag samma förväntningar på hur vi ska bli bemötta oavsett om vi vänder oss till Skatteverket eller köper skor på nätet. Men när man som kommunikatör säger att det innebär att hela organisationen måste ändra sitt sätt att jobba, blir man lätt ensam och motarbetad internt, säger Petronella Barvaeus, tillväxtstrateg på Maniola Studios.
Intervju med Petronella Baraeus