Att förstå målgruppen är grunden för att skapa träffsäker och effektiv kommunikation. Syftet med kundresan är att skapa förståelse för den situation som mottagaren befinner sig i. I dagens brusande informationsflöde är kundresan kanske viktigare än någonsin. Det handlar inte bara om budskap – utan om tajming, kanaler och paketering.
Den här halvdagskursen ger dig den kunskap och de verktyg du behöver för att kartlägga just din verksamhets kundresor, oavsett sektor eller målgrupp. Resultatet är ett verktyg för att planera och optimera kommunikationsinsatser. Du lär dig hur du kan kombinera research med hjälp av generativ AI, kvalitativa och kvantitativa metoder för att skapa en helhetsbild av hur ni bör möta målgruppen.
Under kursen kommer du att lära dig
- Vad en kundresa är och hur du använder den för att identifiera nya kommunikationsmöjligheter
- Hur du med hjälp av AI kan skapa hypoteser om målgruppens drivkrafter och hinder i kundresan
- Kontkreta metoder för att kvalitativt och kvantitativt verifiera hypoteser
- Att visualisera en kundresa och dess olika faser
Kursledare
Petronella Barvaeus är digital strateg med mångårig erfarenhet av att jobba med resultatorienterad kommunikation för både offentliga aktörer, nystartade techbolag och välkända varumärken i en rad olika branscher. Hon är en regelbundet anlitad föreläsare, och medgrundare till Maniola.
”Idag vill de flesta organisationer kalla sig kundcentrerade. Men för att leva upp till det löftet kan det vara nödvändigt att kränga av sig sina hemmablinda glasögon och tvingas se världen ur mottagarens perspektiv.”
– Kursledare Petronella Barvaeus
För vem passar kursen?
Kursen är lämplig för dig som arbetar med kommunikation i alla typer av organisationer. Den är till för dig som vill lära dig mer om målgruppsanalys och hur du kan arbeta med kundresan som verktyg.
Vad behöver du?
Inga förkunskaper krävs. Du behöver ha ett gratis- eller betalkonto i ett AI-textverktyg, t.ex. ChatGPT eller Copilot. Du behöver en dator med webbkamera och mikrofon.
Efter genomförd kurs får samtliga deltagare ett digitalt diplom utfärdat i samarbete med TRUE Original.

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!
Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Gisela Holmer Prebensen, utbildningskoordinator.
- Email:
- gisela.holmer@svkom.se
- Telefon:
- 072-206 33 01

Vill du veta mer om ett upplägg just för er verksamhet? Kontakta mig gärna!
EvaHanna Wittrin, Chief learning officer (CLO)
- Telefon:
- 0722871871
Behöver ni kompetensutveckling till hela teamet? Då är du välkommen att höra av dig till mig för att se om ett skräddarsytt upplägg kan vara ett bra alternativ för er!

När-du-vill eller som distanskurs!
