Sveriges Kommunikatörer

När strategisk kommunikation handlar om liv och död - Ukrainas informationskrig i sociala medier

När Ryssland invaderade Ukraina den 24 februari 2022 mobiliserade den ukrainska regeringen och myndigheterna inte bara sitt militära försvar utan också en kraftfull kommunikationsstrategi, som utvecklats ända sedan Ryssland annekterade Krim 2014. Strategin riktar sig till de egna medborgarna och till internationella målgrupper. Särskilt viktigt mål var och är att samla stöd från västerländska länder – utan militärt stöd från USA, EU och andra länder klarar inte Ukraina att stå emot den ryska anfallsmaskinen. Nu finns en ny studie som har fördjupat sig i Ukrainas användning av digital kommunikation, särskilt visuell kommunikation på instagram-kontot ukraine.ue.

Lästid: 2 minuterPublicerad: 

Den italienska forskaren Sofia Ventura menar liksom andra forskare att Ukrainas strategiska kommunikation har haft stor betydelse för landets förmåga att få internationellt stöd och att mobilisera sina medborgare. I praktiken kallas den form av strategisk kommunikation där det handlar om att påverka utländska stater och internationella opinioner för public diplomacy – ett område som har lång historia men har fått allt större betydelse för utrikes- och säkerhetspolitiken. Idag sker dessutom en stor del av den ”offentliga diplomatin” genom digitala kanaler och plattformar. Harvardprofessorn Jospeh Nye myntade begreppet soft power redan på 1980-talet för att beskriva aktörers förmåga att påverka andra stater genom populärkultur, medier och strategisk kommunikation. Idag är de flesta överens om betydelsen av mjuk makt vid sidan av de traditionella hårda maktmedlen militärt eller ekonomiskt tvång.

Ukraina lanserade instagram-kontot Ukraine.ua i juni 2021, innan Ryssland attackerade. Målgruppen är och var internationell och alla inlägg är på engelska. Kontot var en del av en större lansering av digitala initiativ på Internet, Facebook, Twitter samt kampanjer och särskilda insatser för att motverka rysk desinformation. Venturas studie liksom annan forskning visar att det finns tydliga strategiska narrativ som varieras på olika plattformar. En bärande berättelse handlar om det ukrainska folkets hjältemod (Be Brave Like Ukraine) som lyfter fram invånarnas vilja och förmåga att göra motstånd samt deras mod och enighet. En berättelse som kan associeras med David och Goliat och vill visa att Ukraina kan vinna mot Ryssland även om deras styrkor är numerärt överlägsna. I den ryska propagandan har Putin konsekvent kallat ukrainare för nazister, medan Ukraina kallat ryska soldater för orcher – de förvridna varelser som slåss för den onda sidan i Sagan om ringen. Ett annat viktigt narrativ, som också synliggörs på instagram-kontot, är att Ukrainas kamp inte bara handlar om Ukraina utan utgör ett försvar för den västerländska demokratiska världen.

I sin kvantitativa och kvalitativa analys av instagram-kontot visar Ventura framför allt hur Ukraina försöker bygga en attraktiv bild av sitt lands öppenhet, kultur och modernitet. Det förekommer också en del inlägg som visar upp skadade människor, som betonar mod. Det underliggande syftet är troligen att visa att Ukraina är en av oss - ett demokratiskt samhälle med en stark kulturell identitet i opposition med Ryssland som auktoritär Östmakt. Ventura menar att detta narrativ dels handlar om det ukrainska folkets strävan att bli erkänd som en del av den västerländska och europeiska världen, dels om deras strävan efter frihet och rätten att bestämma över sig själva.

Ventura, S. (2024): War and Its Imagery: The Visual Narrative of the Ukrainian State’s Instagram Account Ukraine.Ua as a Tool of Digital Public Diplomacy, International Journal of Strategic Communication, ahead-of-print

Vill du ta del av mer kommunikationsforskning?