Den här artikeln är en del av Forskningsbrevet.
Kommunikationsbranschen har blivit en betydande sektor inom den globala ekonomin, konstaterade branschanalytikern Paul Holmes förra året, och bedömer att branschens totala intäkter ständigt ökar och omsluter hundratals miljarder kronor. I en alltmer komplex och osäker värld lär tjänstesektorn för professionell kommunikation fortsätta att växa, menar också de tyska forskarna Daniel Ziegele och Ansgar Zerfass i en ny studie av just kommunikationskonsulter. Trycket på kommunikationsavdelningar och kommunikatörer och behovet av kommunikationsstöd från allt fler aktörer ökar också behovet av externt konsultstöd.
Den svenska konsultbranschen är diversifierad och består av olika typer av byråer, men präglas av ökad professionalisering och konsolidering. Precis som i andra länder så är konkurrensen mellan byråerna hög då nya konkurrenter ständigt kommer in på marknaden då inträdesbarriärerna är ganska låga. Men av samma anledning så lyckas många byråer inte överleva på marknaden på lång sikt utan söker sig till större sammanhang. Vissa byråer har anammat en stark tillväxtstrategi och växer med egen eller inbjuden kraft, medan andra byråer går samman i eller för att bilda globala byrånätverk. Utvecklingen går i huvudsak mot större byråer som drar nytta av stordriftsfördelar och synergier och kan tillgodose kundernas alltmer komplexa behov av kommunikationstjänster. Men det finns också en annan trend där byråer specialiserar sig på vissa konsulttjänster. Med tanke på ökad komplexitet i uppdragen för strategisk kommunikation är detta också en möjlig väg, som också innebär att byråerna kan ta ut högre timpriser.
Forskningen om kommunikationskonsulter och rådgivning är ganska blygsam. Trots framgångssagan för sektorn som helhet finns det ett behov av att kunna utveckla, förklara och visa upp vilken kvalitet och vilka värden konsultbyråerna bidrar med för kunderna. Nu finns en ny och stor studie som tar sig an dessa frågor. I studien har ledningen för 422 kommunikationsbyråer i Tyskland tillfrågats genom en survey, som också jämförts med en liknande studie som genomfördes 2013. Undersökningen visar att den faktor som bedöms ha störst inverkan på kvaliteten på kommunikationsrådgivning är den enskilda konsultens kunskaper, färdigheter och erfarenhet. Bland andra faktorer finns den interpersonella relationen mellan klienten och konsult samt kompetens, kunskap och erfarenhet hos klienten.
De viktigaste faktorerna hos den enskilda konsulten är, i nämnd ordning, analytisk förmåga, specialiserad kunskap, kunskap om kundens organisation eller sektor samt kreativitet. Under själva projektprocessen är tillförlitlighet och engagemang viktigast medan sympati eller empati anses ha mindre betydelse. För konsulterna är det viktigt för kvaliteten att kunden har realistiska mål, god tillgång till information inne i organisationen och god beställarförmåga. När det gäller resultatet av konsultprocessen så är den viktigast kvalitetsfaktorn att rådgivningen leder till genomförbarhet som tillfredsställer intressenternas behov. Att budgeten hålls har mindre betydelse än att projektet leder till pang för pengarna.
Studien visar också att byråerna har utvecklats när det gäller utvärdering av sina insatser. Allt fler byråer har anammat systematiska utvärderingsmetoder som används före, under och efter projekt. Men det är fortfarande ungefär tre av tio byråer som bara går på magkänsla.
Sammanfattningsvis visar studien att den upplevda kvaliteten på kommunikationskonsulternas verksamhet har utvecklats, men att det behövs mer forskning för att förstå hur kommunikationskonsulter kan skapa bästa möjliga värde för sina uppdragsgivare.
Daniel Ziegele & Ansgar Zerfass (2024): The Evolution of Communication Consulting: A Long-Term Comparison of Service Quality in Strategic Communication, International Journal of Strategic Communication, DOI: 10.1080/1553118X.2024.2365692
