I vår intervjuserie “Hej medlem” möter du medlemmar i Sveriges Kommunikatörer och får ta del av hur kommunikatörer runt om i Sverige jobbar samt deras syn på yrkets utmaningar och möjligheter.
Agnes von Schulzenheim inledde sin karriär inom kommunikation efter att ha studerat företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring vid Stockholms universitet. De första åren arbetade hon inom bank- och finanssektorn, bland annat på SEB. När hon bestämde sig för att det var dags att prova något nytt hittade hon till RCO Security, ett företag specialiserat på passersystem och säkerhetslösningar.
– Jag började här för sju år sedan som ensam marknadsansvarig. I dag leder jag både marknads- och HR-avdelningen och har ett fantastiskt team runt mig, berättar hon.
HR och kommunikation i samspel
När Agnes fick möjligheten att även ta ansvar för HR såg hon potentialen direkt.
– Vi ville ha HR mer operativt, och jag såg hur nära det ligger kommunikation – i förändringsledning, intern dialog och kulturarbete. Det uppstår många synergier när de här två områdena samarbetar, säger hon.
Hon beskriver hur samarbetet redan gett resultat. HR och marknad har börjat stötta varandra i allt från internkommunikation till employer branding, och kommunikationen i företaget har blivit mer förankrad hela vägen ut.
– Det bästa med samarbetet är att vi verkligen har fått upp ögonen för hur HR kan agera som ett strategiskt bollplank i organisationens kommunikation.
Balans i säkerhetskommunikation
I en tid när samhällsdebatten ofta kretsar kring oro, hot och otrygghet menar Agnes att det är extra viktigt för ett säkerhetsföretag att kommunicera med balans. RCO:s kommunikation utgår därför alltid från kundens perspektiv med fokus på trygghet, inte rädsla.
– Vi vill inte skrämma våra kunder. I stället vill vi visa på möjligheterna med säkerhetssystem och hur de kan bidra till att vi kan fortsätta leva i ett öppet, tryggt och fritt samhälle, säger hon.
Att väcka känslor i en tekniktung bransch
Säkerhetsbranschen beskrivs ofta som traditionell och tekniskt orienterad. För Agnes ligger mycket av glädjen i att utmana den bilden.
– Det roligaste med mitt jobb är att få skapa kommunikation som väcker känslor – att våga prata om drivkrafter och behov, inte bara teknik. Det är då man bygger varumärken, syns bredare och når ut till fler, säger hon.
Hon menar att det är just det mänskliga som gör kommunikationen relevant, något som tekniken ännu inte kan ersätta. Och här menar Agnes att vi står inför ett skifte.
– AI i all ära, men att massproducera innehåll kommer inte fungera i längden. AI är ett bra verktyg, men kommunikationen som berör kräver ett mänskligt hantverk, fingertoppskänsla och empati.
Medlemskapet som ger inspiration
Genom sitt medlemskap i Sveriges Kommunikatörer hämtar Agnes både kunskap och inspiration. En höjdpunkt på veckan är främst Nyhetsbreven där Agnes bli påmind om att läsa på om branschen, trender och dess riktning.
– Ni är min kunskapsbank och jag läser otroligt mycket artiklar hos er. En kunskap och inspiration jag tar med in i min yrkesroll. Och medlemsrabatten på utbildningar är förstås en bonus, säger hon med ett skratt.
I höst ska hon och en HR-kollega gå utbildningen ”Värdeskapande samverkan – Kommunikation + HR = SANT” som leds av Eva Willstrand.
– Det ska bli jättekul! Det var länge sen jag gick en kurs nu och det ska bli extra roligt att få göra det tillsammans med en kollega.