Sveriges Kommunikatörer

Albin Stenvall – konsten att kommunicera med "alla" 

I den här artikeln får du möta Albin Stenvall, kommunikatör i Svenska kyrkan, Piteå församling. Här berättar han vad han menar med ordet ”Kyrkiska” och delar sina tips på hur han lyckas nå ut till en av de bredaste målgrupperna som finns: hela Svenska kyrkans gemenskap.

Lästid: 2 minuterPublicerad: 
Albin tittar kisade in mot kameran bakom en grå bakgrund.

Albin Stenvall

– Det ger mycket större engagemang att visa människorna bakom verksamheten än att bara informera, säger han. 

Från konfirmationsledare till kommunikatör 

– Jag har alltid vetat att det finns kommunikatörer i Svenska kyrkan.  

Albin berättar att han alltid vetat att det finns kommunikatörer inom Svenska kyrkan men att han verkligen fick se värdet med yrket under perioden då GDPR trädde i kraft. Han jobbade som konfirmationsledare då och minns det som en tid där kommunikatörerna blev mer synliga då de hade en ledande roll i övergången med den nya lagstiftningen.  

Det var också under den tiden Albin fick upp ögonen för kommunikatörsyrket via en kurs i digitalt skapande på gymnasiet – med moment som film, foto och Photoshop. En kurs som fångade hans intresse så pass mycket att han efter kursens slut googlade ”Det här gillar jag, vad kan jag bli?" Svaret blev: kommunikatör. Den google-sökningen tog honom vidare till det Strategiska kommunikationsprogrammet vid Umeå universitet.  

Ingen dag är den andra lik 

Efter examen gick det snabbt. Sex månader efter examen dök tre jobbannonser inom kommunikation upp i Piteå. Albin som fortfarande bodde i Umeå bestämde sig för att söka kommunikatörsjobbet för Svenska kyrkan, och efter att ha fått det bestämde han sig för att flytta hem igen. 

Idag ansvarar han, tillsammans med en kollega, för all kommunikation i Piteå församling. Totalt rör det sig om ca 20 000 medlemmar och sex kyrkor där något nytt händer varje dag – från stödgrupper för människor i utsatthet till familjeaktiviteter och samlingar för daglediga. 

– Vi har verkligen "alla" som målgrupp, säger Albin och skrattar hjärtligt. 

Att kommunicera med ”alla” 

– Som kommunikatör är det din uppgift att förenkla, så att målgruppen verkligen förstår och känner sig inkluderad. 

För att lyckas nå ut till så många olika människor räcker det inte med att vara digital. Mycket av kommunikationen sker genom fysiska kanaler, som affischer och hemskickade månadsblad. En stor del av Svenska kyrkans målgrupp är nämligen inte digitaliserad. Och det är Albins uppgift att se till att kommunikationen når även dem. 

Han betonar också vikten av att använda ett enkelt språk i sin kommunikation. Inom kyrkan används ibland "Kyrkiska " som Albin själv kallar det – interna ord som inte alltid är lättbegripliga för alla. Albin ger oss ett exempel vi lättare förstår. Ta ordet "kommunion", till exempel. Det kan översättas till "nattvard", men om Albin i stället säger "måltid" förstår nästan alla. 

Kommunicera – inte bara informera 

Albin försöker att inte fastna i ett klassiskt "kom och köp"-sätt att kommunicera. Så i stället för att lägga upp en bild på ett levande ljus och meddela att en gudtjänst snart ska äga rum, åker han till kyrkan, träffar människor och fångar deras berättelser. 

– Det ger mycket större engagemang att visa människorna bakom verksamheten än att bara informera, säger han. 

Resultatet? En levande och mänsklig kommunikation som når fram – oavsett om det sker via en affisch i ett församlingshus eller på Instagram.