En kompass och en karta: Så utvecklar du ditt kommunikationsarbete

Hur kan du bli ännu bättre på beteendeförändring? Niklas Laninge, psykolog och chef för psykologkoncernen PBM:s avdelning för behavioral insights, delar med sig av verktyg som kan ta ditt kommunikationsarbete till nya nivåer samt hjälpa dig att nå din målgrupp.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
En man med svarta glasögon och kort hår som står utomhus och ler mot kameran.

Den här artikeln är en del av Sveriges Kommunikatörers julkalender, där vi varje dag i december bjuder på spännande och lärorika spaningar och insikter från kommunikationsexperter.

Vilken ära att få dyka upp som en del av Sveriges Kommunikatörers julkalender! När vi lanserade vårt samarbete våren 2020 visste ingen vart världen var på väg, men en sak var jag säker på: de flesta utmaningar som organisationer kämpar med och de utmaningar samhället står inför handlar om beteenden.

Nästan fyra år senare så är jag helt övertygad om att alla som arbetar med kommunikation delar min övertygelse, ni som läser det här jobbar ju dagligen med beteendeförändring – och ni gör det väldigt bra!

Men hur kan vi alla bli bättre? 

Min erfarenhet säger mig om att det de flesta kommunikationsprojekt kan bli ännu bättre om vi i den inledande fasen skaffar oss två saker: en kompass och en karta.

Kompassen i fråga handlar om beteenden, det är trots det enda jag kan. I början av alla projekt måste vi våga sätta ner foten och hitta svaret på en central fråga:

Vilket beteende (som i en konkret handling) behöver vi får vår målgrupp att göra mer av för att vår insats ska betraktas som lyckad?

Det tar tid att hitta detta beteende, och när ni gjort det måste ni dessutom vara tvärsäkra på hur ni faktiskt kan mäta att fler gör beteendet?

Sen är det kartan. För mig handlar kartan om att förstå vad som hindrar er målgrupp från att utföra sagda beteende idag. Igen, detta är inte lätt, men det finns metoder. Vi psykologer hjälper er med dessa och tillsammans kan vi kartlägga alla de hinder som målgruppen upplever.

Därefter är det dags att göra det ni gör bäst: att skapa kommunikation.

Vet man vart man ska och vilka hinder man har emot sig kommer era kreativa kampanjer, lösningar, insatser nå nya höjder och verkligen leda till den där underbara mätbara och storskaliga beteendeförändringen.

Jag ser fram emot att jobba tillsammans med ännu fler kommunikatörer för att hjälpa er hitta kompassen, att tillsammans skapa en karta och därefter hänföras av era kreativa och effektiva insatser.