Sveriges Kommunikatörer

Beteendekommunikation och nudging

Vi kan skapa fantastiskt tydlig, snygg och korrekt kommunikation, men om den inte gör att människor nås av budskapet och agerar så som vi tänkt – vad spelar det då för roll?

Vad är beteendekommunikation?
Vi kan skapa fantastiskt tydlig, snygg och korrekt kommunikation, men om den inte gör att människor nås av budskapet och agerar så som vi tänkt – vad spelar det då för roll?

Datum

20 maj, 9:00 - 16:30

Plats
På distans
Anmäl senast
19 maj
Pris
Medlem: 8 890 kr ex moms
10 290 kr ex moms

Anmälan

Beteendekommunikation och nudging

Har vi setts förut?

Om du tidigare har deltagit i en utbildning eller annan aktivitet hos oss loggar du in på ditt konto för att anmäla dig. Som inloggad medlem i Sveriges Kommunikatörer får du rabatt på våra utbildningar och deltar gratis på våra webbinarier.

Logga in
Medlemsavgift:
180 kr
Serviceavgift:
1 370 kr
Din årskostnad för medlemskap:
1 550 kr

Du vet väl att kostnaden för medlemskapet förutom180 kr är avdragsgill för arbetsgivaren?

Om arbetsgivaren betalar

Många medlemmar får medlemskapet bekostat av sin arbetsgivare. Serviceavgiften är avdragsgill för företag. Det finns även möjlighet att få kostnaden uppdelad på två separata fakturor, så att du själv betalar medlemsavgiften på180 kr och arbetsgivaren står för serviceavgiften på1 370 kr + moms. Det alternativet kan du enkelt välja själv i anmälningsformuläret.

Ordinarie pris:
10 290 kr
Ditt pris:
10 290 kr
Datum

6 nov, 9:00 - 16:30

Plats
På distans
Anmäl senast
16 oktober
Pris
Medlem: 8 890 kr ex moms
10 290 kr ex moms

Anmälan

Beteendekommunikation och nudging

Har vi setts förut?

Om du tidigare har deltagit i en utbildning eller annan aktivitet hos oss loggar du in på ditt konto för att anmäla dig. Som inloggad medlem i Sveriges Kommunikatörer får du rabatt på våra utbildningar och deltar gratis på våra webbinarier.

Logga in
Medlemsavgift:
180 kr
Serviceavgift:
1 370 kr
Din årskostnad för medlemskap:
1 550 kr

Du vet väl att kostnaden för medlemskapet förutom180 kr är avdragsgill för arbetsgivaren?

Om arbetsgivaren betalar

Många medlemmar får medlemskapet bekostat av sin arbetsgivare. Serviceavgiften är avdragsgill för företag. Det finns även möjlighet att få kostnaden uppdelad på två separata fakturor, så att du själv betalar medlemsavgiften på180 kr och arbetsgivaren står för serviceavgiften på1 370 kr + moms. Det alternativet kan du enkelt välja själv i anmälningsformuläret.

Ordinarie pris:
10 290 kr
Ditt pris:
10 290 kr
Datum
Plats
När-du-vill
Anmäl senast
Pris
Medlem: 3 390 kr ex moms
4 590 kr ex moms

Anmälan

Beteendekommunikation och nudging

Har vi setts förut?

Om du tidigare har deltagit i en utbildning eller annan aktivitet hos oss loggar du in på ditt konto för att anmäla dig. Som inloggad medlem i Sveriges Kommunikatörer får du rabatt på våra utbildningar och deltar gratis på våra webbinarier.

Logga in
Medlemsavgift:
180 kr
Serviceavgift:
1 370 kr
Din årskostnad för medlemskap:
1 550 kr

Du vet väl att kostnaden för medlemskapet förutom180 kr är avdragsgill för arbetsgivaren?

Om arbetsgivaren betalar

Många medlemmar får medlemskapet bekostat av sin arbetsgivare. Serviceavgiften är avdragsgill för företag. Det finns även möjlighet att få kostnaden uppdelad på två separata fakturor, så att du själv betalar medlemsavgiften på180 kr och arbetsgivaren står för serviceavgiften på1 370 kr + moms. Det alternativet kan du enkelt välja själv i anmälningsformuläret.

Ordinarie pris:
4 590 kr
Ditt pris:
4 590 kr

På senare år har beteendevetenskapliga principer, modeller och verktyg letat sig in hos kommunikatörer världen över. Att arbeta beteendeinformerat med kommunikation innebär att man:

  • Vet hur man hittar det beteende som ens kommunikationsinsats ska påverka, och hur man mäter beteendet
  • Kan utföra en beteendebaserad målgruppsanalys för att förstå det verkliga problemet man ska lösa innan man skapar en lösning
  • Utveckla kommunikationsinsatser som adresserar rätt typ av hinder
  • Utvärdera sina insatser för att se om kommunikationen ledde till en mätbar beteendeförändring  

Din uppgift som kommunikatör är att få människor att engagera sig i det som förmedlas. Den här dagen får du lära dig exakt hur du kan använda nudging för att skapa beteendeförändringar för din målgrupp. 

Du får lära dig att applicera metoden praktiskt i olika situationer. Med hjälp av en konkret arbetsprocess lär du dig analysera beteendeproblem, forma insatser och få en inblick i hur du kan utvärdera resultatet och implementera rätt beteendeinsats i större skala.

Under distanskursen kommer du att lära dig

  • Hur du bryter ned en strategi eller problembeskrivning till ett par beteenden som din kommunikation ska påverka
  • Hur du identifierar det som hindrar din målgrupp från att göra rätt beteenden
  • Hur du utvecklar kommunikationsinsatser som har stor sannolikhet att påverka önskade beteenden
  • Hur du utvärderar din kommunikation kvantitativt och kvalitativt 

Kursledare

Niklas Laninge är psykolog och författare. Idag arbetar han som Sparpsykolog på spartjänsten Opti, vilket bland annat innebär att han ansvarar för aktivitet i ägda och förtjänade kanaler. Sedan 2011 har Niklas hjälpt organisationer att skapa storskaliga beteendeförändringar. Har har utbildat 1000-tals kommunikatörer i hur de kan addera verktyg från psykologi och beteendevetenskap till sin repetoar.

Han har författat tre böcker om beteendeförändring och skriver varje vecka Sveriges mest populära nyhetsbrev om beteendeförändring. Då och då deltar han som expert i media och har publicerat flera inlägg på DN debatt.

För vem passar kursen?

Kursen är för dig som vill ha en konkurrenskraftig spetskompetens och lära dig praktisera en konkret arbetsprocess för beteendeinformerad kommunikation.
Kunskapen om hur man kan uppmuntra beteendeförändring är mycket användbar oavsett om du arbetar med olika typer av produktion eller med strategi, eftersom den kan appliceras på en rad situationer och nivåer.

Vad behöver du?

Inga förkunskaper krävs. Du behöver en dator med webbkamera och mikrofon.

Efter genomförd kurs får samtliga deltagare ett digitalt diplom utfärdat i samarbete med TRUE Original.

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Gisela Holmer Prebensen, utbildningskoordinator

Email:
gisela.holmer@svkom.se
Telefon:
072-206 33 01

Vill du veta mer om ett upplägg just för er verksamhet? Kontakta mig gärna!

EvaHanna Wittrin, Chief learning officer (CLO)

Email:
evahanna.wittrin@svkom.se
Telefon:
0722871871

Behöver ni kompetensutveckling till hela teamet? Då är du välkommen att höra av dig till mig för att se om ett skräddarsytt upplägg kan vara ett bra alternativ för er!

Beteendekommunikation och nudging: Distanskurs eller när-du-vill

Beteendekommunikation och nudging erbjuds både som distanskurs eller i formatet när-du-vill. Om du bokar den som distanskurs hittar du bokningen under Mina sidor efter köp. När kursen startar klickar du på distanskursens namn för att komma till det digitala klassrummet i Learnster. Om du väljer att boka kursen i formatet när-du-vill har du tillgång till kursen och materialet i fyra veckor efter köp.

Sveriges Kommunikatörer är ett auktoriserat utbildningsföretag!

Sveriges Kommunikatörer är medlemmar i Utbildningsföretagen och har ett kvalitetssystem som granskats och godkänts i enlighet med organisationens kriterier för kvalitetsauktorisation.
Läs mer om auktoriseringen