Christina är kursledare för Optimera dina sociala medier - skapa rätt budskap i rätt format som syftar till framtidssäkra din kommunikation genom att optimera och utnyttja möjligheterna med sociala medier på bästa sätt för att nå rätt målgrupper med rätt budskap.
1. AI: Din nya kollega och bollplank
Många kommunikatörer arbetar helt ensamma eller i mindre team, så möjligheterna som AI ger för att få hjälp och effektivisera arbetet är enorma. Användningen av generativ AI, generellt och särskilt inom arbetet med sociala medier, har haft en betydande tillväxt under 2023 och visar inga tecken på att avta. Du kan använda olika AI-verktyg, såsom ChatGPT, för att brainstorma idéer för sociala medier, sammanfatta längre texter, ge förslag på kanalanpassningar, utveckla koncept och teman samt skapa utkast till innehåll. Bland annat Metas sociala plattformar har också börjat erbjuda olika möjligheter att redigera bilder och videos med hjälp av AI direkt på plattformen. Här har du också möjlighet att börja testa AI i mindre skala (och helt kostnadsfritt).
2. Utvecklingen av det AI-baserade flödet
En tydlig förändring i sociala medie-flödet är att användare nu exponeras för mer innehåll från sidor och personer de inte följer eller vars innehåll de har gillat. Denna förändring har sin grund i att våra sociala medie-flöden i allt högre grad består av innehåll som AI har rekommenderat och valt ut för användaren. Detta kommer att förändra hur användare konsumerar sociala medier och öka vikten av att skapa engagerande och värdeskapande innehåll för att nå ut till både dina följare och icke-följare.
3. Förstärkt närvaro på de sociala medier som fungerar
På sociala medier är det sällan tillräckligt att vara aktiv på en enda kanal. Den genomsnittliga användaren loggar in på cirka sju sociala medie-plattformar varje månad. Detta innebär många plattformar att upprätthålla, optimera och interagera med kontinuerligt som kommunikatör. Därför är det av största vikt att utvärdera var tid och resurser läggs och att fokusera på de plattformar som ger bäst avkastning. Lägg din uppmärksamhet främst på dessa plattformar, vilket ger dig mer tid att arbeta med de som är mest framgångsrika. Det ger dig tid att förstå din målgrupp, experimentera med innehåll för att se vad som fungerar och hålla dig uppdaterad om alla nya funktioner. Att bemästra ett fåtal nyckelplattformar kan vara bättre än att vara halvbra på många.
4. Mer engagerande och interaktivt innehåll på sociala medier
Ett vanligt misstag som många gör på sociala medier är att de inte skapar meningsfull integration på själva plattformen. I stället fokuserar de på att driva användare bort från plattformen, till exempel till en hemsida. Det blir allt viktigare att ha en mix av olika typer av innehåll, där skapandet av engagemang och ökad räckvidd på plattformen blir alltmer avgörande. Det finns kontinuerligt nya funktioner som gör inlägg mer interaktiva och därmed oftast mer engagerande, som att lägga till text, bilder och musik till videor. Glöm inte att testa och utnyttja dessa funktioner och låt dig inspireras av hur kreatörer och influencers skapar innehåll som är lättillgängliga och engagerande för sin målgrupp. I en tid när flöden blir mer mättade krävs det att man tar ett steg längre för att sticka ut och nå fram.
Vill du läsa mer om sociala medier?
Videoproduktion
Film är ett starkt kommunikationsverktyg eftersom det både talar till ögat och örat och kombinerar det visuella med ljud.

Så använder du AI för att optimera dina sociala medier
Gästkrönika | Artificiell intelligens (AI) har blivit allt viktigare inom kommunikations- och marknadsföringsbranschen.

Christina Norling: Sociala medier-trenderna du behöver ha koll på 2023
I princip alla kommunikatörer förväntas idag att arbeta med sociala medier – trots detta är det långt ifrån alla som har en djupare förståelse de förändringar och trender som präglar fältet.
