Mötesplats Sverige – Jönköping
Den 4 september 2024 arrangerades den första upplagan av Mötesplats Sverige i Jönköping, ett initiativ av Sveriges Kommunikatörer. Evenemanget samlade innovatörer, kommunikatörer och entreprenörer från olika sektorer för att diskutera och stärka bilden av Sverige genom kommunikation och innovation.
– Mötesplats Sverige är en helt ny plattform som vi skapar tillsammans, säger Caroline Thunved, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer.
Ett väldigt bra format med många kortare inslag. Komprimerat och kärnfullt.
Amanda Månsson, kommunikatör, Habo kommun
Dagen inleddes med välkomstord från Sven Rydell, näringslivschef i Jönköpings kommun, följt av moderatorn Silvia Kakembo och Caroline Thunved, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer. Programmet omfattade en rad inspirerande talare som delade med sig av sina insikter och erfarenheter.
Anna Rudels, ställföreträdande generaldirektör vid Svenska Institutet, talade om utmaningar kring Sveriges internationella bild och hur dessa kan bemötas. Karin Zingmark, författare och en av Sveriges mest populära talare, diskuterade tillit och kommunikation i en föränderlig värld. Shoka Åhrman, sparekonom och strateg på SPP, belyste hur Sverige kan öka sin konkurrenskraft.
Ett bra sätt att mötas. Jag tyckte om de olika inspelen, och det var bra namn bland talarna.
Frida Wahllund, Kommunfullmäktiges sekreterare, Habo kommum
Günther Mårder, industriell rådgivare och investerare, delade sina tankar om Sveriges potential att återigen bli en ledande nation inom innovation och företagande. Eric Amnå, professor emeritus i statskunskap, betonade vikten av att försvara demokratin i en tid då den är hotad globalt. Charbel Gabro, prisbelönt talare, lyfte fram betydelsen av interkulturell förståelse och kommunikation.
Efter lunch fortsatte programmet med Peter Hellgren, vd för Consid, som talade om kommunikationens roll i framgångsrikt företagande. Frida Lundgren, chef för Public Affairs på IKEA Sverige, delade IKEAs perspektiv på framtiden och vikten av lyssnande i kommunikation. Dan Friberg, vd och delägare av Infobric, berättade om företagets resa från idé till branschsuccé.
Väldigt inspirerande och maxad dag! En stor bredd på talare.
Sonja Sandbacka, PR-ansvarig, Holmen Skog AB
Marie Ledin, vd för Polar Music Prize, intervjuades om musikindustrins roll i att stärka Sveriges varumärke. Martin Rolinski, entreprenör och artist, diskuterade kreatörers rättigheter i en tid av AI och digitalisering. Jennie Sinclair, investerare och entreprenör inom tech och kommunikation, talade om kommunikation som verktyg för att återetablera Sverige som en enad och stark nation.
Dagen avslutades med panelsamtal och reflektioner kring hur kommunikation och innovation kan samverka för att bygga ett starkare Sverige. Mötesplats Sverige i Jönköping erbjöd deltagarna en unik möjlighet att nätverka, utbyta idéer och inspireras av ledande experter inom olika områden.