Ulrikas checklista som hjälper dig i arbetet med storytelling
- Alla berättelser ska lyfta din verksamhet och förklara vilket värde den tillför.
- Letar du efter berättelser på rätt ställe? Sätt dig tillsammans med ledningsgruppen och planera vilka människor ni behöver engagera. Skapa en plan för minst sex månader där ni sprider många olika berättelser kring ett visst tema.
- Se till att du kan beskriva hur storytelling fungerar, rent neurologiskt, så att du kan argumentera internt. Att berättelser skapar bilder i hjärnan som hjälper oss att minnas, till exempel.
- Ta hjälp av den klassiska dramaturgin för att fånga din målgrupp, men även när du behöver argumentera för varför vissa berättelser behövs. Visa hur den fängslande snärten, hjältens kamp och vändningen gör att vi blir berörda och minns.
- Låt experter och språkrör bli guider som förklarar och reder ut. Det är ofta medborgaren, eleven eller kunden som är hjälten som brottas med en utmaning. Ditt jobb är att lyfta experterna som guidar och stöttar hjälten.
3 x myter
1. Allt ska vara kort och rörligt.
Börja med att förstå målgruppens behov och kompetensnivå. Om det finns ett sug efter djuplodande kommunikation: bjud på det. Också.
2. Det viktigaste är att höras och synas i alla kanaler.
Lägg hellre tid på att skapa berättelser av hög kvalitet som inspirerar, trendspanar och förklarar. Och var aktiv i de kanaler som du valt, svara på de frågor och kommentarer som ni får.
3. Vi berättar inte om problem.
Tänk dig en elev med inlärningssvårigheter som med ditt stöd nått lysande resultat. I varje fängslande berättelse finns en kamp, en vändning och en lösning.
För att bli en bra beställare behöver du förstå dramaturgin. Det hjälper dig ställa initierade följdfrågor, som "Hur kan vi göra snärten mer fängslande?
Ulrika Nybäck

Ta del av tipsen som hjälper dig att komma igång med storytelling
