Sveriges Kommunikatörer

Vikten av att kommunicera på hjärnans villkor

Lär dig några av de viktigaste villkoren hjärnan ställer för att över huvud taget börja lyssna - och frågorna som hjälper dig att möta kraven.

”Algorimerna du konkurrerar med är byggda för att utnyttja hjärnans belöningssystem och ta sig förbi våra försvarsmekanismer”, konstaterar Andris Zvejnieks. Här lyfter han några av de villkor hjärnan ställer för att över huvud taget börja lyssna, och frågorna som hjäper dig att möta kraven.

  • 90 procent av all den kunskap vi har om hjärnan kommer från forskning de senaste 15-20 åren.
  • Svenskar är konflikträdda. Vi behöver träna på att nyfiket lyssna, på att föra respektfulla och utvecklande samtal.
  • Det handlar inte om att manipulera, utan om att undvika att oavsiktligt trigga medfödda och inlärda försvarsmekanismer.

Frågor som guidar dig rätt:

  • Vad vet jag om mina målgruppers drivkrafter, värderingar, referens-ramar och erfarenheter?
  • Vad tänker målgruppen på och hur påverkar det mina förutsättningar att nå fram och in?
  • Hur underlättar jag för målgruppen att förstå? Kan jag få dem att gilla det jag kommunicerar?
  • Jag vill påverka beteende: vilken emotionell nytta för målgruppen kan jag lyfta?
  • Riskerar mitt budskap att trigga försvarsmekanismer?
  • Kan jag minska tiden i upplevt hotläge genom exempelvis SCARF-modellen?
  • Kan jag matcha målgruppens drivkrafter med ord de lystrar till?

Varsågod! Din introduktionsguide till neurokommunikation

Här lyfter Andris Zvejnieks några av de villkor hjärnan ställer för att över huvud taget börja lyssna, och frågorna som hjäper dig att möta kraven.
Ladda ner som PDF

Andris Zvejnieks

Har varit kommunikationsdirektör för både SAS Sverige och Systembolaget. Nu seniorkonsult och utbildare inom kommunikation och ledarskap. Tror på att forma budskap och nå genom bruset med hjälp av beteendevetenskap och modern hjärnforskning.