Sveriges Kommunikatörer

Förstå mottagarens drivkrafter och behov

Klassiska data som kön, ålder och civilstånd blir mindre viktiga för att definiera dina mottagare. I stället bygger du bilden av målgruppen genom användarscenarion som uttrycker en persons behov i en specifik kontext. Petronella Barvaeus checklista hjäper dig att ringa in din målgrupp, och säga hej till dina nya kontextanpassade situationas.

  • Ta reda på nuläget: Hur ser ni på era målgrupper i dag? Vad bygger målgruppsdefinitionen på – data eller magkänsla? Hjälper den er i att formulera och nå ut med er kommunikation?
  • Använd intervjuer, enkäter och sökordsanalys för att kartlägga dina nuvarande kunder. Vilka är deras utmaningar, behov och drivkrafter?
  • Prata med rätt personer internt för att fördjupa bilden av målgruppen ni har i dag och hitta dem ni vill nå i framtiden.
  • Använd insikterna för att förbättra kommunikationen så att den når ut till rätt person i rätt sammanhang och vid rätt tidpunkt – där mottagaren uppskattar den som mest.

Vad missar en klassisk personanalys?

Jag är kvinna, höggravid och 36 år. En klassisk personanalys skulle troligtvis missa att jag älskar att spela videospel.

Vikten av intervjuer

5 djupintervjuer med målgruppen kan hjälpa dig att hitta 80 procent av alla problem din målgrupp upplever.

Säg mig, vilka är dina situationas?

Petronella Barvaeus är tillväxtstrateg på Maniola Studios. Hon har en bakgrund som digital marknadsförare och har jobbat med både globala varumärken och snabbväxande startups i en rad olika branscher. Ladda ner hela hennes checklista som PDF.
Ladda ner PDF