Sveriges Kommunikatörer har tagit fram en mall som du som arbetar inom kommunikation ska kunna använda i ditt arbete, oavsett sektor, organisationsstorlek eller typ av kommunikationsinsatser.
Kommunikationsplanen ska tydliggöra grunderna för arbetet, men framförallt hur förflyttningar ska genomföras med hjälp av kommunikation. Genom att välja att använda de delar som passar just din organisation kan du anpassa planen för såväl intern, som extern kommunikation.
Tänk på att hålla kommunikationsplanen kortfattad och tydlig. Poängen är att ni ofta ska kunna återkomma till planen, att den ska vara koncis och klar nog för alla att kunna arbeta utefter.
Ladda ned mallen för kommunikationsplanen

Kom igång med kommunikationsplaneringen
- European Communication Monitor konstaterar att organisationer som är bäst gör två saker: (1) I högre utsträckning än andra har de byggt in lyssnande i sin strategi, (2) De är bättre på att följa upp den data de får in genom sitt lyssnande.
- Kommunikationsplaner har inget egenvärde. Om de inte stödjer behovet, våga frångå.
- Tänk i varje steg på att människor har extremt svårt att ta till sig information de inte direkt ser egennytta av. Det gäller inte minst i internkommunikation.
11 frågor som tar dig hela vägen
- Vad står vi för? Vad är vår vision och vilka är våra värderingar?
- Vilken utmaning ska kommunikationen lösa?
- Är det verkligen ett kommunikationsproblem?
- Vilka är intressenter och vilka är målgrupper?
- Vad har vi för data och annan kunskap om målgrupperna?
- Vad behöver målgrupperna veta, känna och göra för att vi ska nå målen?
- Vad krävs för att vi ska beröra och tränga igenom bruset?
- Med tidigare frågor besvarade: När, var, och genom vilka kanaler når vi varje målgrupp bäst?
- Vilka individer i vår organisation behöver aktiveras?
- Vilka resurser behövs för att genomföra planen?
- Vilka är kritiska framgångsfaktorer för att vi ska lyckas?