Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Vinnarintervju: Tom Samuelsson

Solen glittrar i det vilda vattnet under Norrbron. Runtomkring stannar förbipasserande turister upp för att föreviga Kungliga Operan och Grand Hotell som på andra sidan sundet agerar bakgrundsfond åt morgonrusningen. Tom Samuelsson kommer gåendes med portföljen på ena axeln och sträcker upp handen i en vinkning.

– Jag tänkte faktiskt att jag skulle ta tillfället i akt och intervjua dig om porträttfoto så att jag kan ta lite bättre bilder framöver, säger han med ett leende när sträcker fram armen i ett stadigt handslag.

Kanske är det just det faktum att Tom tar varje tillfälle som ges för att konsumera ny kunskap som ligger till grund för utmärkelsen som Årets unga talang med motiveringen:

Tom Samuelsson har stor kännedom om hur digitaliseringen påverkar strategisk kommunikation, både för organisationer och samhället i stort. Han har via olika medieframträdanden, och genom sin egen webbplats, belyst och förklarat komplicerade förhållanden som påverkar hela branschen. Dessutom leder han Försvarshögskolans digitala utveckling på ett framgångsrikt sätt.

"Kommunikation är en lagsport"

Priset mottog han under galan som ägde rum i slutet av mars på Berns i Stockholm där han var nominerad tillsammans med två andra kandidater.

–Jag känner mig hedrad. Men kommunikation är en lagsport. Jag tror att man blir duktig genom att omge sig med personer som är bättre på något än en själv. Det har jag haft förmånen att få göra genom åren. Sen är jag en ganska nördig person dessutom.

Vi slår oss ner på en parkbänk sippande på varsin take away-kaffe och Tom berättar om kommunikation som kärnan i det mesta, vilket går att härleda långt tillbaka i historien. På medeltiden anställde till exempel kungarna, dåtidens VD, egna skriftställare som skrev böcker och målade akvarellporträtt av dem i positiva ordalag.

–Det finns många likheter med hur vi framställer produkter och tjänster i dag. Det spelar ingen roll hur intellektuell du är. Om du inte kan kommunicera din idé så blir det svårt att skapa en förändring. Vänder man på det så finns det många samvetslösa människor som lyckats nå den yttersta makten i samhället genom bra kommunikation snarare än altruistiska ideal. Det tycker jag är väldigt intressant.

Historia och kommunikation

Att förutom renodlade kommunikationsstudier hitta ett kompletterande ämnesområde att fördjupa sig i är, enligt Tom, ett effektivt sätt att bredda sina kunskaper. Han har ägnat mycket tid åt att studera historia och senast i höstas läste han krigsvetenskap på Försvarshögskolan.

–Försvaret har ägnat sig åt Sveriges strategi i 400 år medan kommunikationssverige, på sin höjd, har 50–60 års erfarenhet av strukturerat strategiarbete. Det finns massor av kunskap att hämta vilket sedan kan appliceras i modern kommunikation. Man har ett mål som man ska få organisationen att jobba mot, likväl som att man har en aktiv motståndare som reagerar på det man gör. En interaktiv process som har många likheter med arbetet på en byrå exempelvis.

Under universitetsstudierna startade han, som en reaktion på en alltför teoretisk utbildning, webbplatsen Stratkom. En blogg om strategisk kommunikation inom såväl politiska valkampanjer som tandkrämsreklamer, varumärkesbyggande och finansiell kommunikation.

–Jag tänkte: ska jag sitta här i tre år och läsa teori utan att applicera det på riktiga fall så kommer det bli väldigt svårt för mig att komma ihåg vad jag lärt mig. Jag tror att det bästa sättet att lära sig något är genom att lära ut det till andra. Det var ett personligt projekt som medförde att jag som 21 åring, uppväxt på en bondgård i Skåne utan några som helst kontakter inom branschen fick kontakt med duktiga personer genom att intervjua dem om deras hjärteprojekt. En access och kunskap jag aldrig fått tillgång till annars.

Hur kommer det sig att du blev just en kommunikationsnörd?

–Det grundar sig i mitt intresse för hur makt i samhället uppstår och fördelas, historiskt och i vår samtid. Varför vi lägger vikt vid vissa saker och andra inte. En sko kan kosta två kronor att tillverka. Du kan sälja den för fyra kronor och har då gjort 100 procent i vinst, en otroligt bra vinstmarginal. Sätter du en Adidas-logga på skon kan du få 800 kronor. Varför är vi villiga att betala mer för något enbart på grund av varumärket? Då menar jag inte enbart fysiska produkter, utan även varumärken ifråga om stora ledare, politiker och offentliga organisationer. Det är väldigt intressant.

Hur tror du att kommunikationsbranschen kommer förändras i framtiden?

– Kommunikatörsyrket kommer alltid att behövas. Kanalerna kommer så klart förändras med tiden, men kärnan och behovet av strategisk kommunikation har alltid funnits och kommer förmodligen alltid göra det. Det är lätt att tro att behovet av duktiga kommunikatörer minskar i och med all ny teknik och det faktum att alla kan publicera sig själva. Jag tror tvärtom att behovet av tränade kommunikatörer som vet hur man når ut genom bruset kommer öka. Så även behovet av flera kompetenser inom kommunikationsbranschen.

Hur blir man en vass kommunikatör?

– Jag har, om jag ska vara ärlig, lärt mig lika mycket via YouTube och böcker än vad jag har lärt på mig universitetet. Som kommunikatör i dag behöver du en nivå av allmänbildning som få andra yrken kräver. Du måste dels kunna hantverket, att producera text och bild, men det räcker inte. Du måste också förstå kontexten som mottagaren finns i för att nå genom bruset. Hitta ett kompletterande område att studera utifrån ett kommunikationsperspektiv. Ju tidigare du nördar ner dig, desto bättre.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer. Du får tillgång till våra kostnadsfria event, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.