Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Vinnare av Ung talang tar plats i årets jury

Daniel Caldeborn, en av fjolårets vinnare i kategorin Ung talang med fokus på ljud och bild, är i år med i juryn för Stora Kommunikationspriset. Vi ställde några snabba frågor.

Daniel Caldeborn, en av vinnarna i kategorin Ung talang

Hej Daniel!

Förra året vann du och två andra pris i kategorin Ung talang. Juryn motiverade sin nominering med att du ”med imponerande färdigheter inom ljud- och bild har hjälpt Luleå kommun att kommunicera på ett modernt och effektivt sätt”. Nu är du själv med och utser årets bästa kommunikation. Vilka perspektiv kommer du att bidra med? 

–  Det är roligt att få vara med en sådan kompetent kontext och det ska bli spännande att få se de olika nomineringarna. Jag hoppas att kunna bidra med ett öga för produktionsvärden samt innovativa kommunikationsinsatser.

 

Du har bland annat satsat på interna utbildningar i rörlig bild: Varför?

–  Syftet är att sprida kunskapen och know-how så att kommunikatörer ute i organisationen själva kan producera rörligt, men även bli bättre beställare av rörligt. Man måste inte vara bäst med en kamera för att vara del av till exempel en förproduktion, som många gånger är den viktigaste delen av processen.

 

Vad ska man tänka på när man använder rörlig bild?

– Det är stor efterfrågan av rörligt material idag, och det är toppen. Men man ska inte producera rörligt för produktionens skull. Du måste veta vad du har för målgruppen, vad som är syftet och budskapet. Sen är mediet i sig känsligt för korvstoppning av information. Du måste gallra hårt för att få fram kärnbudskapet. Det är lätt att istället för att ge bildberättandet utrymme ha för långa prator – som tråkar ut lyssnaren – och för text-tunga grafiker.

 

Det talas om poddar som en mottrend till snuttifieringen på sociala medier. Hur ser du på det?

– Det är intressant att poddar lyft som en framtidsvision tio år efter poddboomen. Jag tror att det är som med alla nya medier och format. Först hypas det och mediets möjligheter målas upp som oändliga. Sedan nyanseras bilden av mediet och det hittar sin roll i medielandskapet. Poddens styrka som format är att det har goda förutsättningar för resonemang, fördjupning och personprofilering. Vill man göra produktioner som kontrar snuttifieringen så är det ett format att titta på, absolut. Men vill du verkligen kontra snuttifiering hänger det nog mer på att lägga tid på förproduktion och research, än på medieformatet i sig.

 

Har du några tips till andra unga kommunikatörer, som precis är på väg ut i karriären?

– Var hungrig på kunskap, lär dig av dina misstag, fika mycket.

 

Vi har flera nya kategorier i år. Är det någon av dem du tycker är extra intressant?

-Bästa innovativa kommunikation är en kategori där jag tror många intressanta insatser kommer att lyftas. 2020 har varit ett år av förändring och många har tvingats till innovativa lösningar. Kommunikationens förutsättningar förändras hela tiden och det är på ofärdade vattnen de största upptäckterna görs. 

 

Stora Kommunikationspriset 2021 delas ut i fem kategorier varav fyra är nya för i år: årets bästa kommunikativa ledare, medarbetarkommunikation, digitala kommunikation, förändringskommunikation och årets bästa innovativa kommunikation. 

Missa inte att nominera årets bästa kommunikation här. Nomineringen stänger den 24 mars.