"Vi måste agera som underhållare men tänka som marknadsförare"

SBAB vann pris för Bästa kampanj i Inhousetävlingen 2021. Vi ställde några frågor till marknadschef Patrik Söder om receptet på framgång och samarbetet mellan marknad och kommunikation. 

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Två män och två kvinnor i en loge gör iordning en kvinna

"Årets kampanj 2021 är en kampanj som lyckas stå ut från bruset och skapa engagemang. Den är strategisk, långsiktigt hållbar och hjälper bygger in emotionella värden i varumärket. Kampanjen funkar i flera kanaler, är väl utförd och visar på en tydlig effekt." Det var juryns motivering när SBAB vann pris i Inhousetävlingen med sin kampanj "Boendeekonomi är jättekul".

 

Hej och grattis Patrik Söder, marknadschef på SBAB! Vad betyder vinsten för er?

- Det är alltid kul med ett kvitto på att det vi gör uppskattas och uppmärksammas. Dessutom skapar det stolthet internt, både inom teamet som tillsammans lägger mycket tid och engagemang, men såklart inom hela SBAB.

 

Vad är ert recept för framgångsrik marknadskommunikation?

- När man gör reklam måste man tänka på att folk inte behöver se reklam längre, det kan man lätt välja bort. Dessutom kan du betala för att slippa se reklamen. Samtidigt som du betalar för att se bra underhållning. Och det betalar man massor för. Det är ett tydligt tecken på hur man måste tänka som marknadsförare. Det vill säga, vi måste agera som underhållare men tänka som marknadsförare.

En annan viktig sak att tänka på när man gör reklam i form av underhållning som ska beröra och skapa känslor är att inkludera en konflikt som motor i handlingen. Alla de bästa historierna har alltid, alltid en konflikt i sig. Vår huvudsakliga konflikt är att vi vill göra något som anses vara svårt och tråkigt till jättekul.

 

Hur ser era utmaningar ut 2022?

- Vi tror på en ökad aktivitet hos de etablerade aktörerna på bolånemarknaden samt att ett antal nya aktörer är på väg in på marknaden vilket medför en ökad konkurrens. Dessutom tror vi att bostadsmarknaden inte kommer fortsätta växa som den gjorde under 2021. De betyder att vi måste fortsätta göra marknadskommunikation som står ut, berör och i slutändan genererar affärer.

 

Hur ser framtiden ut för Sveriges inhouseavdelningar?

- Vi tror att den fortsätter växa och utvecklas. Vi tror dessutom på att kombinationen med inhouse och frilanskreatörer skapar en dynamik och snabbhet. Det kommer visa sig vara ett effektivt sätt att jobba på för att behålla hög kreativitet och göra kommunikation som bryter igenom.

 

Hur jobbar er marknadsavdelning och kommunikationsavdelning tillsammans? Finns det ett samarbete?

- Våra funktioner sitter ihop och jobbar dagligen tillsammans för att få ut full effekt i både köpt och icke köpt kommunikation. Vår ledstjärna är att det vi gör för varumärket i köpt kommunikation ska vara tillräckligt intressant för att även fungera i icke köpt kommunikation.

 

Tack Patrik Söder!

Här kan du läsa mer om Inhousetävlingen 2021.