Sveriges Kommunikatörer

Vem ansvarar egentligen för kommunikationsstrategin – för Sverige, i Sverige?

När Svenska institutet lanserar sin strategi för att kommunicera Sverige utåt väcks en lika viktig fråga: Vem ansvarar för kommunikationen inåt? I en tid av samhällsförändring och fragmentering blir den interna kommunikationen avgörande – inte som stöd, utan som ett verktyg för ledarskap, tillit och riktning.

Lästid: 1 minutPublicerad: 
Vem kommunicerar Sverige inåt?

Nyligen presenterade Svenska institutet sin kommunikationsstrategi för Sverige i utlandet, ett uppdrag från regeringen. Det är viktigt och välkommet. Men det väcker också en avgörande fråga: Vem har ansvaret för att kommunicera Sverige – inåt?

För oss som arbetar med kommunikation är det självklart:
Intern kommunikation är inte ett stöd. Det är styrning, ledarskap och samhällsbygge.
Den bygger tillit, riktning, handlingskraft och samhörighet. Den gör människor till medskapare, inte bara mottagare. Och när stoltheten växer inifrån, ökar också Sveriges synlighet utåt.

Som branschorganisation ser vi ett växande behov av att någon tar detta ansvar. Därför startade vi Mötesplats Sverige – ett initiativ som lyfter de goda krafterna, berättelserna och idéerna som bygger vårt samhälle. Tillsammans med kommunikatörer, chefer och ledare, akademi, entreprenörer, aktörer i alla sektorer och från hela landet sätter vi ljuset på det som fungerar – och på hur kommunikation gör det möjligt.

Vi har redan varit i Jönköping och i Umeå. Nästa gång ses vi i Göteborg, 8 oktober.
Men allra närmast är Almedalen – och du är varmt välkommen – vi tar Mötesplats Sverige till Almedalen.

🗓 Onsdag 25 juni kl. 15.00
📍Skandias trädgård, Strandgatan 27
🎤 Tema: Vem kommunicerar Sverige – inåt? Hur bygger vi en gemensam berättelse och riktning i en splittrad tid?

Läs mer om våra event i Almedalen här

Vi Sveriges Kommunikatörer tillsammans med vår huvudpartner till Mötesplats Sverige, Skandia, bjuder vi in till samtal, spaning och inspiration med några av Sveriges mest erfarna röster inom kommunikation, samhälle och ledarskap och bidrar till det viktiga narrativet om Sverige.

För när kommunikationen fungerar, fungerar allt annat.