Fördelarna för verksamheten är många
Samarbetet mellan HR och Kommunikation handlar om att skapa en tydlig och enhetlig röst utåt och inåt. När dessa funktioner arbetar nära varandra kring de frågor där kommunikation är en avgörande faktor, stärks till exempel vår trovärdighet, employer branding och den interna kommunikationen. Detta leder i sin tur till ökade möjligheter att både behålla och attrahera rätt kompetens.
Ett samarbete kan exempelvis leda till:
- Enhetliga budskap: När verksamheten kommunicerar samma budskap internt och externt ökar förtroendet både bland befintliga och potentiella nya medarbetare.
- Stärkt varumärke: Kommunikationsavdelningen kan med hjälp av tydliga och trovärdiga budskap lyfta HR-initiativ som exempelvis hållbarhetsprojekt eller medarbetaraktiviteter. Med hjälp av meningsskapande budskap kan verksamhetens aktörer lättare ta sig från ord till handling. Detta stärker verksamhetens varumärke och gör det mer attraktivt för kunder, medborgare och nya medarbetare.
- Sund och hållbar arbetsmiljö och önskad kultur: HR- och kommunikationsexperter kan tillsammans skapa rätt förutsättningar för verksamhetens ledare och nyckelpersoner att agera som goda förebilder kopplat till arbetsplatsens kultur och värderingar. Rätt förutsättningar skapas genom att erbjuda löpande kommunikationsutbildningar, kontinuerlig träning, rådgivning och reflektion.
- Effektiv krishantering: Vid exempelvis omstruktureringar eller känsliga frågor är samordnad kommunikation avgörande för att undvika missförstånd, spekulation, ryktesspridning och oro. Kommunikation och HR kan tillsammans ta fram strategier för att hjälpa ledning och ledare att informera, involvera och hantera situationer på ett transparent och stöttande sätt.
Fördelar samarbetet skapar för medarbetarna
För medarbetare leder samarbete mellan Kommunikationsfunktionen och HR till en mer sammanhållen kommunikation och transparent arbetsmiljö. En organisation där avdelningarna arbetar nära varandra för att stärka den interna kommunikationen och stötta ledare så att de i sin tur kan skapa förutsättningar för engagemang, ger tryggare och mer motiverade medarbetare. Med hjälp av tydlig kommunikation och kommunikativa ledare skapas en bra utgångspunkt för alla aktörer att agera rätt när handling och aktivitet är målet.
Kompetensförsörjning och intern kultur
Kombinationen av HR-funktionens kännedom om medarbetarnas behov och Kommunikationsavdelningens expertis kan samarbetet som nämnts ovan bidra till att attrahera och behålla rätt kompetens. Det handlar om att skapa en arbetsmiljö som främjar tillväxt, vilket också stärker den interna kulturen.
Kommunikationen av företagets mål och vision gör dessutom att fler medarbetare känner sig som en del av organisationens resa, vilket stärker interna ambassadörer som då på ett otvunget och naturligt sätt sprider ett positivt budskap både internt och externt.
Exempel på situationer då samarbete är särskilt värdefullt
För att underlätta samarbetet mellan Kommunikation och HR kan följande checklista vara ett stöd. I dessa situationer är det särskilt gynnsamt att arbeta tillsammans:
- Vid lansering av nya policys, HR-processer eller värdegrundsarbete: Samordnad kommunikation kan säkerställa att medarbetarna får en tydlig bild av vad dessa innebär i praktiken.
- Employer branding-kampanjer: HR och Kommunikation kan samarbeta för att säkerställa att kampanjen lyfter fram värderingar och förmåner som verkligen uppskattas av de anställda.
- Kris- och förändringskommunikation: Exempelvis vid en omorganisation är det avgörande att HR och Kommunikation har en gemensam strategi för att stötta ledning och ledare att hantera frågor och den oro som kan uppstå.
- Medarbetarundersökningar: Resultat och insikter från medarbetarundersökningar kan användas av Kommunikationsavdelningen för att förbättra den interna kommunikationen. Resultatet är också ett utmärkt underlag att ta avstamp i när HR och Kommunikation krokar arm för att erbjuda ledare stöd, utbildning och träning i sitt kommunikativa ledarskap.

Eva Willstrand
Med drygt 25 års erfarenhet från operativa roller, såväl i ledande befattning som i specialistrollen, är Eva Willstrand expert på strategisk och taktisk intern kommunikation samt ledarskap. Eva är idag konsult i eget bolag och författare till boken ”Få (bättre) koll på din kommunikation”, en handbok i intern kommunikation.