Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Två alternativ till Google Analytics

Strängare reglering och otydlig hantering av personuppgifter har gjort att många ser sig om efter alternativ för att kunna fortsätta mäta och analysera sina digitala tjänster och sajter. Här är två alternativa analystjänster.

I de senaste vändorna kring personuppgifter och analystjänster har vi sett de av Sveriges Kommunikatörers medlemmar som övervägt och även tagit steget att sluta använda Google Analytics. Dataanalytikern Lisa Walder ser inget problem med att överge Google Analyticts så länge man tar in ett annat webbanalysverktyg som ersättare. Är man helt utan ett webbanalysverktyg riskerar bra insikter om användares behov går förlorade och upplevelsen och tillgängligheten försämras.  Lisa har arbetat med analys i såväl media och storföretag som myndigheter och ideella organisationer. Som kursledare för kursen Mät effekten av din kommunikation möter hon allt fler kommunikatörer som börjat se över sitt sätt att mäta.
– Jag vet hur stor skillnad bra data kan göra, hur det kan lyfta en hel organisation. Därför vill jag att så många som möjligt ska kunna fortsätta förstå, analysera och förbättra sina digitala tjänster och sajter. Efter Schrems II-domen har flertalet aktörer seglat upp som kallar sig för GDPR-säkra alternativ till Google Analytics.

  

Matomo
Matomo siktar på att bli det ledande open-source-alternativet till Google Analytics. Open-source innebär att källkoden, alltså den tekniska grunden till tjänsten är öppen för alla att se och granska. Med Matomo får du alla de viktiga konverteringsmätningarna som heatmaps, inspelade sessioner, trattavisualisering, A/B-tester och formulär. Enligt Matomo själva har de idag över 1,4 miljarder sajter i mer än 190 länder. Med Matomo äger du din egen data och kan till exempel välja att köra verktyget ”on-premise”, det vill säga på era egna servrar, vilket ger maximal kontroll.

 

Vizzit
Detta mindre svenska analys- och webbunderhållningsverktyg kan användas på en rad olika typer av sajter eller intranät. Själva kallar de sig det ”godkända alternativet till Google Analytics”. De arbetar främst med kunder inom myndigheter, kommuner och regioner. Det går att kombinera deras verktyg med flera vanliga CMS som Episerver, Sitevision och Wordpress. Vizzits servrar ligger i Sverige, så ingen persondata skickas utanför EU.



Vill du lära dig mer om att mätning och mål? Läs om kursen Mät effekten av din kommunikation.