Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Tre snabba med Hanaw Rashid om hur du når din målgrupp i sociala medier

Hur når man egentligen rätt målgrupp? Vi ställde tre snabba frågor till sociala medier-experten Hanaw Rashid som leder kursen Så når du din målgrupp på sociala medier och når maximal effekt . "Man utgår generellt mer från vad man själv vill säga istället för vad målgruppen vill se och höra".

Hanaw Rashid

Hanaw Rashid är expert på sociala medier, digitala trender och kommunikation. Hon arbetar som digital strateg på social first-byrån The Amazing Society och medverkar med jämna mellanrum i Nyhetsmorgon på TV4 och i Sveriges Radio där hon ger expertråd om digitala medier. 

 

1. Vilka är de största utmaningarna när man ska arbeta med målgrupper i sociala medier?

Största utmaningen som kommunikatörer har generellt när det kommer till att nå ut i sociala medier är att man utgår mer från vad man själv vill säga istället för vad målgruppen vill se och höra.

 

2. På vilket sätt hjälper kursen till att möta de utmaningarna?

Vi kommer dels att gå igenom hur snabbt det tar för oss användare att avgöra om innehållet vi ser i flödet är relevant eller inte, därför behöver vi lära oss att djupdyka in i vad vår målgrupp gillar, men även förstå hur vi bör bygga upp innehåll för att hinna säga det vi vill ha sagt.

 

3. Vad kommer man konkret ha fått med sig efteråt?

Du kommer få  verktyg för hur du ska göra för att faktiskt kunna nå ut till din målgrupp och vad du faktiskt ska mäta för att kunna mäta framgången.

 

Bonus: Kommer kursen innehålla någon aha-upplevse, oväntat innehåll eller spännande gästföreläsare?

Innehållet brukar ofta ge aha-upplevelser i form av nyheter och trender som är på gång hos de största plattformarna och du kommer få en inblick i hur algoritmerna faktiskt fungerar.

 

Läs mer och boka kursen Så når du din målgrupp i sociala medier och uppnår maximal effekt här.