Strategi och kommunikation – 18 boktips
Djupdyka i en god bok – en helt klart corona-säker aktivitet som ger en välbehövd knuff in i nya terminen. Vi tog hjälp av våra experter inom strategisk kommunikation – vilka är de bästa böckerna inom deras ämnen?
Lästid: 1 minut
•
Publicerad:

Beteenden och psykologi
Niklas Laninge, kurledare för Nudging tipsar:
- Behavioral Insights Hallsworth och Kirkman
– Boken är den optimala introduktionen till fältet beteendeinsikter (nudging är ett styrmedel inom fältet). Här lär du dig hur allt började men framförallt var detta superintressanta fält är på väg. - Designing for behavior change Wendell
– Både en praktisk och generell bok. Här talar vi mer om att applicera beteendevetenskap på teknikutveckling och kommunikation snarare än bara om nudging. - Digitala beteenden Laninge och Janson
– Visst, min senaste bok och jag må vara partisk men här har vi en tillgänglig bok skriven på svenska som ger dig en stegvis guide till att använda psykologi för att förändra beteenden. Faktum är att många av mina endagskurser bygger på bokens struktur.
Andris Zvejnieks, kursledare för kursen Kommunicera mer effektivt på hjärnans villkor tipsar:
- Jag leder hjärna Engström-Eriksson
– En lättillgänglig bok om hur neurokommunikation ger nycklar till hur vi fungerar och kommunicerar. - Your Brain at Work Rock
– Här beskrivs SCARF-modellen på djupet av upphovsmannen själv. - Skärmhjärnan Hansen
– Hur tar jag kontroll över mobilen och algoritmernas belöningsprogrammering?
Storytelling
Ulrika Nybäck, kursledare för kursen Storytelling tipsar:
- Stories That Stick Hall
– Boken ger dig inspiration att hitta och utforma fyra grundberättelser: storyn om verksamhetens värde, varför ni bildades, berättelsen om ert syfte och kundstoryn. Jag anser att det finns långt fler än fyra stories, men det är en bra början när vi vill få svar på: Vad ska jag berätta? - Lead with a story och Sell with a story Smith
– För dig som vill förstå varför berättelser är avgörande när du vill förankra verksamhetens vision och förstärka medarbetarnas motivation. Vi får också veta varför säljare som behärskar storytelling får mottagaren att minnas (och sprida!) budskap om varför vi ska välja just din verksamhet. - The Storytelling Animal: How Stories Make Us Human Gottschall
– Studier inom neurovetenskap, psykologi och biologi, bekräftar vad vi egentligen vet; vår hjärna är utvecklad för att minnas – och älska – fängslande berättelser. En välskriven bok som utsetts till redaktörens val av New York Times och som nådde finalen i LA Times Book Prize.
Coachning och ledarskapsutveckling
Ann Jönsson Lindström, kursledare för kursen Coachande kommunikation tipsar:
- Chefen som coach. En praktisk handbok i det nya ledarskapet Lena Sobel och Sören Holm
– Är precis vad den säger sig vara, handfasta metoder och situationer för dig som vill leda genom att få andra att hitta motivation och lösningar i stället för att peka med hela handen eller utföra själv. - Tänk låsningar och lösningar. Personligt ledarskap Kjell Enhager
– Denna bok erbjuder härliga historier, tänkvärda citat och reflektionstillfällen när du vill använda coachning för egen utveckling.
Martina Brandt, kursledare för Communication Mentoring Program tipsar:
- Facilitera! Allt du behöver veta för att framgångsrikt leda människor i workshops Anna Gullstrand
– Den passar alla kommunikatörer som leder och håller i möten och workshops. Många bra och konkreta tips. Passar för dem som är intresserade av coachning och ledarutveckling. Handlar både om att utveckla dig som mötesledare och att utveckla din arbetsgrupp. Mitt bästa bokköp 2020.
Ledarskap och internkommunikation
Eva Willstrand, kursledare för kursen Värdeskapande intern kommunikation tipsar:
- Making the Connections Bill Quirke
– Jag tycker detta är en bra handbok som på ett grundläggande och pedagogiskt sätt beskriver hur vi använder intern kommunikation för att säkerställa att vår verksamhetsstrategi leder till praktisk handling. Bill Quirke förklarar bl.a. hur vi kan använda intern kommunikation för att hantera förändring så effektivt som möjligt, förbättra kvalitet, kundservice och vår innovation. Han tydliggör alltså varför, vad och hur vi med stöd av medveten intern kommunikation bidrar till att våra verksamheter uppnår sina mål. - Beteendeanalys i organisationer Rolf Olofsson
– Förutom att kunna hantverket som kommunikatörsyrket består av (som beskrivs i t ex Bill Quirkes bok) har vi nytta av att förstå hur beteenden och ageranden hänger ihop med upplevt engagemang och prestation. Genom att vi får kunskap detta kan vi driva aktiviteter och erbjuda rätt stöd till chefer och ledare. - Neuroledarskap Katarina Gospic och Stefan Falk
– Detta är en bok som främst vänder sig till ledare men som jag tycker är utmärkt för alla kommunikatörer att läsa. Den bygger på hjärnforskning och beskriver hur ledare bör agera för att skapa bästa möjliga förutsättningar för verksamhetens aktörer. Med dina kommunikatörsglasögon ser du snabbt hur du kan utforma relevant och konkret stöd så att ledarna kan utveckla sin kommunikativa förmåga och med det sitt ledarskap och ytterst er verksamhet.
Susanne Dahlman, kursledare för Strategisk intern kommunikation och Train-the-trainer; utbilda chefer i kommunikativt ledarskap tipsar:
- Tillit – en ledningsfilosofi för framtidens offentliga sektor Louise Bringselius
– Den här boken visar på samband mellan tillit och bra kommunikation mellan chefer och medarbetare – och mellan olika medarbetare. - Kommunikation i förändringsprocesser Catrin Johansson och Mats Heide
– Här hittar du många teorier, men också mycket praktiska tips kring hur man kommunicerar för att skapa förändring. - Strategisk intern kommunikation; Led organisationen med kommunikation Susanne Dahlman och Mats Heide
– Den här boken har jag skrivit tillsammans med Mats Heide för att visa på vikten av helhetssyn för att ta vara på den stora potentialen i intern kommunikation.