Större förändringar i USA med Biden

En omvälvande tid i USA ger ringar på vattnet som når och påverkar även svenska verksamheter. Vi bör anpassa den strategiska kommunikationen efter det nya läget, menar Hanna Brogren.

Lästid: 1 minut • Publicerad:

Generalsekreteraren har ordet

USA är på många sätt viktigt för ett exportberoende land som Sverige. Med president Joe Biden i Vita Huset ser vi att relationerna mellan USA och omvärlden sakta och stegvis återgår till ett läge som liknar det vi varit vana vid. I mitten av januari hade vi ett webbinarium med Andrew Frank från Karv Communications i New York som delade med sig av några viktiga tips till svenska företag och organisationer som har eller planerar samarbeten och affärer i USA.

Andrew Frank är senior konsult inom strategisk kommunikation och Public Affairs med många års erfarenhet från den internationella arenan och från politik, vilket gör att han kan sätta de aktuella händelserna i USA i ett större sammanhang.

Det var framför allt två saker han tog upp på webbinariet; hur man kan utforma sin omvärldsbevakning med inriktning på USA och hur man kan förstå det politiska systemet på federal- och delstatsnivå. Båda dessa saker är viktiga för att tolka det som sker och för att kunna agera.

En sak vi kanske inte tänker på är att USA är ett stort land och att politiken på federal nivå ofta skiljer sig från lokal- och delstatspolitik. Skillnaden och förutsättningarna kan skilja sig åt väsentligt i olika delar. Därför är analyser av kundsegment lokalt, liksom politiken där oerhört viktigt. Att förstå hur det egna varumärket kan stärkas i en amerikansk och lokal kontext, till exempel genom engagemang i sociala frågor, var en annan fråga som lyftes.

Andrew Frank berättade om maktfördelningen inom de olika nivåerna av den federala politiken och om de stora politiska prioriteringar som president Biden deklarerade redan från början. Han tipsade också svenska företag och organisationer som gör affärer i och med USA att ha en aktiv och behovsanpassad omvärldsbevakning, att uppdatera sina krisplaner och att vara förberedda på att saker kan förändras snabbt.

Här är presentationen från webbinariet om du inte hade möjlighet att delta, den innehåller en hel del nyttiga insikter.

Hanna Brogren
Generalsekreterare