“Change will come gradually through increased awareness, and awareness will only come with education.”
Fina, tänkvärda ord. Inte mina, utan Dalai Lamas. Men som vd för en verksamhet som varje dag andas utveckling, kunskap och ständig rörelse känner jag starkt att de fångar något väsentligt i vår tid.
Det här året har minst sagt börjat i högt tempo. Vi rivstartade med Kompetensdagen i januari, med fokus på lärande och kompetensutveckling, alltid lika inspirerande när experter generöst delar med sig av kunskap och perspektiv. Under våren har vi också släppt rapporten PR Insight tillsammans med Mynewsdesk, medverkat på Publikom och deltagit i initiativet Ett upplyst val , ett arbete som känns särskilt viktigt i en tid där Sverige behöver en samhällsdebatt präglad av fakta, respekt och eftertanke. Vi avrundar terminen med lyckade aktiviteter i Almedalen och har samtidigt fortsatt stärka medlemskapet med nya experter inom Fråga experten och fler mikrokurser.
Samtidigt pågår ett teknikskifte som påverkar oss alla, inte minst genom AI. Nya verktyg presenteras i snabb takt och förändrar hur vi arbetar, leder och skapar värde. För oss som verkar inom kommunikation innebär det både möjligheter och ansvar. Att göra rätt saker och göra saker rätt är en pågående övning. Därför känns det särskilt meningsfullt att vi nu också rullar ut vår workshop Framtidens kommunikatör, där vi tillsammans utforskar hur professionen behöver utvecklas för att möta morgondagens krav.
Men nu står något annat för dörren: en paus från vardagen. För många innebär sommaren en möjlighet att återhämta sig och kanske också att reflektera. För det är ofta i mellanrummen som nya tankar får plats. Vad vill du ta med dig från våren? Vad vill du lämna bakom dig? Vad vill du ge mer utrymme i höst?
Själv ser jag fram emot lite längre sovmorgnar, måltider utomhus och de där enkla sommarkänslorna, doften av blommor, nyklippt gräs, jordgubbar, hav och sjö.
Tack för alla fina samtal, möten och dialoger under våren. Tack för ert engagemang och för att ni fortsätter driva kommunikationens betydelse framåt. Och kom ihåg: när kommunikationen fungerar, fungerar så mycket annat bättre.
Jag önskar dig en varm, ljus och riktigt fin sommar.
/EvaHanna Wittrin
