SAS vinner designpris på Sveriges bästa årsredovisning

SAS stod som segrare i kategorin Årets bästa design i årets upplaga av Sveriges bästa årsredovisning 2020 som ägde rum den 30 september. 

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Vinnarna SAS tar emot diplom för Bästa design

Ett utdrag ur juryns motivering var: 

”Från första till sista sidan är det tydligt vilken bransch detta bolag verkar inom. Rapportens design och texter är delar av samma berättelse som vi också känner igen från marknadskommunikationen – du känner direkt vilket varumärke det handlar om. Rapporten är gjord för en digital miljö. Ett liggande format gör navigationen webbanpassad och läsaren kan lätt orientera sig mellan delarna och helheten. Denna årsredovisning berättar om ett år i kris som just passerat och om ett varumärke som blickar framåt mot ljusare tider i både ord och formgivning.”

Sveriges Kommunikatörers generalsekreterare och VD Hanna Brogren, som också var en del av juryn för priset Bästa design, motiverar valet av vinnare:

– Vi som arbetar med kommunikation vet hur viktig design är för att hålla samman berättelsen, förmedla en känsla och stärka varumärket. När årsredovisningen läses av fler än investerare och analytiker blir designen viktigare för kännedom om bolagen och deras verksamhet.

 

Om prisutdelningen
Tillsammans med Nasdaq, FAR och SFF delar Sveriges Kommunikatörer årligen ut ett pris för bästa årsredovisning och bästa design. Syftet är att lyfta fram bolag som på ett transparent och förtroendeingivande sätt kan inspirera och vara en förebild för andra med sin finansiella kommunikation.

Priset har delats ut sedan mitten av 1960-talet och i år webbsändes prisutdelningen på grund av den pågående pandemin. Aktörerna som står bakom priset är FAR, Sveriges Finansanalytikers Förening (SFF), Nasdaq och Sveriges kommunikatörer. Priser delas ut i kategorierna Large Cap, Mid Cap och Small Cap. Utöver det utses en vinnare för Bästa design

Juryn består av Nils Liliedahl från Sveriges Finansanalytikers Förening (ordförande), Anders Haskel, fristående analytiker och journalist, Pontus Herin, journalist och Annica Gerentz, kommunikationschef FAR. I kategorin Bästa design, som delades ut till det bolag som har mest estetisk och funktionell utformning av sin årsredovisning, bestod juryn av Hanna Brogren, generalsekreterare Sveriges Kommunikatörer, Thomas Sjöberg, varumärkeskonsult på Trinken och Annica Gerentz, FAR.

Här kan du se sändningen i efterhand >>

 

 

 

Vill du lära dig mer om finansiell kommunikation?

Kursen Ekonomisk kommunikation - Förstå, förenkla och förklara! är speciellt utvecklad för kommunikatörer.

Kursledaren Magnus Bild har varit adjungerad professor i finansiell kommunikation på Stockholm School of Econimcs och driver sedan 15 år ett företag med utbildningar i ämnet. Han leder kurser över hela världen och får utmärkelser för sin pedagogiska förmåga att göra något svårt enkelt.

Läs mer >>