Så ställde Lidl om under krisen: ”Viktigt att vara lyhörda och ansvarstagande”
Hur kan företag vara en positiv kraft när samhället går igenom svåra tider? Nahir Aslan, pressansvarig på Lidl, och Björn Mellstrand på Lidl:s pr-byrå JMWGolin berättar om beslutet att genomföra omfattande prissänkningar och kommunikationen runt det. De ger även sina bästa tre råd till den organisation som vill agera under svåra tider.
De senaste åren har fört med sig flera omvälvande perioder i samhället som påverkat alla från bolag till enskilda individer. Pandemin och det rådande ekonomiska läget har satt stor press på svenska hushåll och vi har alla sett rubrik på rubrik om stigande räntor och ökade priser. Plötsligt skrevs det om livsmedelspriser på ett sätt som vi inte sett på många decennier. I det läget valde Lidl att sänka priset på 100 varor i sitt sortiment, sedan ytterligare 150. För Lidl innebar detta att över 10% av sortimentet prissänktes. Uppmärksamheten blev enorm och fler livsmedelsaktörer valde att följa Lidl:s exempel.
– Det var ett otroligt speciellt läge med extremt pressade hushåll och ett fokus just på livsmedelspriser. Vår bransch pekades ut som bad guys som lever gott på kundernas stress. På Lidl kände vi att vi ville göra något och ta vårt ansvar, berättar Nahir.
Lidls beslut att sänka priset på populära vardagsvaror som bröd, kyckling, leverpastej och mjölk fick stor uppmärksamhet. Det var ett agerande som stod ut i lågkonjunkturen eftersom beslutet gick ut över Lidl:s finansiella resultat i ett läge när livsmedelskedjorna själva drabbades hårt av störningar i leverantörskedjor och varubrist, menar Nahir och Björn.
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem
Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!