Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Så skapar du kommunikation som engagerar

I dagens lucka berättar kursledare Gunilla Keller om hur du skapar kommunikation som engagerar. Vi har olika drivkrafter, tempo och språk- och beteendemönster. Och det gör ju att vi, för att nå fram till fler, behöver anpassa vårt sätt att kommunicera.

En kvinna med kort ljust hår som ler mot kameran.

Den här artikeln är en del av Sveriges Kommunikatörers julkalender, där vi varje dag i december bjuder på spännande och lärorika spaningar och insikter från kommunikationsexperter.

December, äntligen! För många en härlig månad med tända ljus, bullbak, Luciafirande, julbord och umgänge med kollegor, bekanta, vänner och familj. 

Kanske har det slagit dig också, hur olika det kan vara på dessa sammankomster.

Ibland hamnar man bredvid någon där det bara klickar. Det är kul, det ger energi, samtalsämnena avlöser varandra och det är så lätt att förstå varandra. 

Andra gånger känns det inte alls lika lätt och inspirerande. Det känns tungt att hålla igång samtalet, ämnena tryter och när du försöker hakar det liksom inte i, och leder inte vidare.

Jag tror vi alla varit med om dessa olika situationer. Och det här är ju ett så tydligt exempel på att vi är olika. Vi har olika drivkrafter, tempo och språk- och beteendemönster. Och det gör ju att vi, för att nå fram till fler, behöver anpassa vårt sätt att kommunicera. Då jag kommunicerar med någon som har samma drivkrafter, tempo och språk- och beteendemönster blir det ju så enkelt. Precis som i det första exemplet när det flyter på sådär bra. 

Om jag kommunicerar med någon som har mina motsatta drivkrafter, behöver jag anpassa mig, och istället för att enbart använda de ord jag föredrar och brukar använda, så använder jag de ord som motiverar och engagerar en person med de motsatta  drivkrafterna. Då kan jag lättare bli förstådd och skapa ett sådär härligt energigivande samtal även om vi drivs och engageras av olika saker. 

Och när jag kommunicerar med många, som sannolikt representerar alla olika språk- och beteendemönster, så behöver jag medvetet använda ord som triggar igång människor med olika drivkrafter. 

Visst är det spännande! 

Så vad engagerar och inspirerar dig mest?

  • Är det att jobba mot uppsatta mål eller är det att jobba för att lösa problem eller förebyggande för att undvika att problemen uppstår?
  • Tycker du att det roligare om det finns många olika sätt att göra saker på och att du kan göra val efter vägen, eller när det finns en tydlig, upparbetad rutin eller process för det du ska göra?
  • Föredrar du att tänka igenom en fråga och analysera olika utkomster innan du sätter igång med arbetet eller sätter du hellre igång och provar så får det visa sig om det fungerar eller ej.

Beroende av vilket alternativ du väljer i första frågan så tilltalas du antingen mer av orden uppnå och resultat eller av orden lösa, slippa och undvika.

Om du i den andra frågan tänkte att det är roligare om det finns flera olika sätt att göra en sak på så motiveras du troligare av orden val, alternativ och möjlighet jämfört med om du tänkte att det finns ett uttänkt sätt att göra det på, då motiveras du troligare av ord som metod och upparbetatad process. 

Och om du i tredje frågan tänkte att du nog föredrar att tänka igenom och analysera då är nog just de orden motiverande för dig, jämfört med om du tänkte att det ju bara är att prova då motiverar nog orden, ”Just do it, nu kör vi”. 

Ett litet exempel på hur du kan använda ord i dina budskap som motiverar motsatta sidor av drivkrafterna;
Så inför 2024 undrar jag om du kanske kommer att sätta upp ett mål som gör att du kan slippa hamna i situation X som du verkligen inte tycker om. Kanske finns det olika tillvägagångssätt som du kan välja mellan för att nå målet, och vill du så kan du säkert använda redan upparbetade, etablerade metoder. Sist men inte minst så kan det vara bra att tänka igenom vad konsekvenserna kan bli men när det är gjort så kör vi! 

God jul och gott nytt år!