Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Prisad medarbetarkommunikation: så gjorde Aller Media för att öka den interna stoltheten och samarbetet

Mediebranschen befinner sig i en digital transformation, vilket har inneburit stora utmaningar för många mediebolag. Aller Media vann Stora Kommunikationspriset för Bästa Medarbetarkommunikation, och visar hur du med kreativitet och stort engagemang kan ta ditt team genom tuffa tider. Här delar Aller Medias kommunikationschef Jennie Knutsson med sig av hur du kan arbeta med medarbetarkommunikation som gör skillnad.

Jennie Knutsson

Under de senaste åren har mediebranschen präglats av förändring, vilket innebär att många bolag har tvingats göra stora omorganiseringar. Aller Media har genomgått en stor förändringsresa där man som många andra bolag kämpat med att ställa om från print som enda intäktsström till en diversifierad och digital affär med många intäktsströmmar. Kommunikationschef Jennie Knutsson menar att detta var en tuff omställning för medarbetarna.

 

– För några år sedan genomförde vi flera stora omorganisationer. Vår bransch är ständigt föränderlig, och det har varit en bitvis tuff transformation och digitalisering även hos oss. Detta ledde till en ganska orolig stämning internt. 

 

För att öka gemenskapen och stärka företagskulturen inledde Aller Media ett omfattande arbete med den interna kommunikationen. Sedan kom pandemin, och alla arbetsplatser blev tvungna ställa om utefter de nya förutsättningarna. För Aller Media blev detta startskottet för initiativet A-nyheterna.

 

– Vi hade redan under höstens strategiplanering av kommunikationen tagit fasta på att vi ville ha en kommunikationskanal av något slag som skulle involvera och engagera våra medarbetare. Vi hade dock inte satt fingret på vad det skulle vara. När pandemin kom inledde vi snabbt med att göra videosändningar till alla ledare i bolaget från ledningsgruppen varje dag. Snart kände vi att det fanns en otrolig kraft i just det formatet. 

 

Jennie beskriver hur det i början av Corona-pandemin fanns ett enormt behov av information bland medarbetarna, vilket ledde till att man snart började göra livesändningar till alla anställda - A Nyheterna.

 

– Vi ville trygga alla våra medarbetare, hålla upp tempot i affären och vara tydliga med att vi skulle gasa oss igenom pandemin. Därför skapade vi ett livesänt format även för våra medarbetare. Vi började bjuda in fler och fler ledare att delta som gäster i A Nyheterna, och sedan också många medarbetare. Ju fler sändningar vi hade desto mer kände vi att det var en otroligt stark kanal.

 

“Man skulle känna en lite större samhörighet med sina kollegor”

 

Nyhetssändningarna blev en succé bland medarbetarna. I början handlade sändningarna framförallt om att sprida information kring pandemin, sedan utvecklades formatet att innehålla både nyhetsuppdateringar kring organisationen, intervjuer med medarbetare samt mer lättsam underhållning. Ett av de viktigaste värdena man jobbade med var att öka känslan av samhörighet, menar Jennie.

 

– Det som varit viktigt för oss är att få alla medarbetare att känna tillhörighet till Aller Media och att främja samarbeten över teamgränserna. Jag tror personligen på att människor gillar människor. Det är betydligt roligare att se ett ansikte och höra en person berätta om något som hen är stolt över att ha åstadkommit än att bara läsa en text. Vi tar upp seriösa ämnen och nyheter från ledningsgruppen och sändningarna ska också vara roliga och inspirerande. Man ska känna en lite större samhörighet med sina kollegor, helt enkelt.

 

A Nyheterna sänds varje fredag, där varje avsnitt är ca 20 minuter långt. Jennie menar att formatet har möjliggjort att ta vara på alla medarbetares kompetens och engagemang. Alla medarbetare är välkomna att dela med sig av vad de har åstadkommit, oavsett om det är ekonomiska resultat, nya initiativ eller uppdateringar kring något av Aller Medias varumärken. 

 

– Varje inslag bidrar till ökad förståelse för hur vi kan jobba bättre tillsammans och ger förutsättningar för nya idéer och synergier mellan våra avdelningar och affärsområden.

 

“Det är så värt jobbet när man ser stoltheten och glädjen hos andra”

 

A Nyheterna är inte det enda initiativet som man har genomfört för att öka nöjdheten bland medarbetarna. HR- och Kommunikationsavdelningen har haft ett långsiktigt arbete med stor tonvikt på ledarskap och självledarskap och varit noga med att lägga strategiska årshjul med aktiviteter som har utgått från företagets why, att ge kvinnor ett rikare liv. Sedan har man också strösslat med “tomtebloss” i form av presenter och olika aktiviteter för att höja energin vid olika tillfällen. 

 

Bland annat har man tagit fram utbildningar i självledarskap, erbjudit en mängd hälsoaktiviteter och arbetat nära HR för att lyssna in feedback från medarbetare. Budskapen går ut och följs upp i alla de interna kanalerna, för att säkerställa att så många medarbetare som möjligt får tillgång till informationen. Resultatet av insatserna är tydligt – i den senaste medarbetarundersökningen har medarbetares nöjdhet ökat dramatiskt från föregående år. Samtidigt ser Aller Media de högsta ekonomiska resultaten någonsin.

 

Jennie menar att det inte behöver vara komplicerat att driva igenom ett initiativ som A Nyheterna, utan rekommenderar andra organisationer att pröva sig fram för att hitta rätt format för just dig.

 

– Vi har absolut ingen flashig studio eller teknik. Vi filmar med en liten extrakamera på datorn, vi har en liten extern mikrofon, två lampor och sänder med hjälp av Teams Live. Gör ett ordentligt körschema med minutuppskattningar, preppa och peppa dina deltagare och tänk på på balansen mellan pepp och allvar så kommer du långt! Det behöver inte vara svårt, och det är så värt jobbet när man ser stoltheten och glädjen hos sina kollegor efter att de har varit med.