Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Om talespersoner i media – 3 insikter

Vilken betydelse har talespersoner i media och vilka får komma till tals? Företaget Retriever som jobbar med mediabevakning och dataanalys delade med sig av statistik gällande talespersoner i media under ett webbinarium 5 september, här är tre insikter!

En person om blir intervjuad av journalister.

Talespersoners betydelse för mediebilden

Att ha en tydlig talesperson är en möjlighet för er att ta kontroll över det ni vill förmedla. Retrievers statistik visar att när er talesperson citeras i media ökar den fördelaktiga bilden av verksamheten. Citat ökar också chanserna för att läsaren ska minnas verksamheten, jämfört med en artikel utan bild eller citat. 

Talespersoner fyller även andra syften – bland annat att neutralisera negativ publicitet. När en företrädare förklarar, ber om ursäkt och berättar om framtida åtgärder balanseras den eventuella negativa bilden av verksamheten. 

Män får mer utrymme i media

Fler män än kvinnor får yttra sig i media, visar Retrievers statistik. De har analyserat över 200 000 olika uttalanden och av dessa var 126 917 från män och 76 640 från kvinnor. Det gäller inte bara i svensk media, en liknande undersökning i Norge visade på ungefär samma siffror.

Är det alltid bra att kommentera i media?

Retrievers analys visar att det nästan alltid är bra att uttala sig i media. Det kan snarare uppfattas som suspekt när man är tyst om ett ämne som är direkt kopplat till verksamheten. Att uttala sig offentligt visar att man är tillgänglig och skapar ett ökat förtroende för företaget. Det finns självklart exempel när det är bättre att inte uttala sig, men journalister kommer att fortsätta att leta efter svaren och då är det bättre att ta kontroll över situationen. Om man inte kan svara på en fråga är det alltid bättre att förklara varför, i stället för att vara tyst.  

Vill du lära dig mer och ta del av Retrievers statistik? Du hittar hela webbinariet på Mina sidor. 

Här kan du ta del av Retrievers rapport "Kvinnor och män i media".