Sveriges Kommunikatörer

Navigera rätt på börsen – Strategisk och praktisk IR-kommunikation för dagens kapitalmarknad

När konkurrensen om kapitalet hårdnar och budskapen ska tränga igenom ett ständigt flöde av siffror, rapporter och rubriker krävs ny kompetens. Börskursen ger kommunikatörer och IR-ansvariga fördjupade kunskaper i finansiell kommunikation, verktyg, metoder och trygghet för att framgångsrikt nå investerare, analytiker och övriga aktörer på kapitalmarknaden.

Lästid: 2 minuterPublicerad: 
Bild på kursledarna gå på en gata, fullt uppe i samtal med varandra.

Att kommunikation spelar en avgörande roll i bolagets relation med marknaden är i dag tydligare än någonsin. Det menar Anna Trane, Mats Hedberg och Louise Bergén – kursledare och erfarna rådgivare med bakgrund inom media, finans och IR-kommunikation.

Kommunikation, strategi och regelverk – allt i ett

Börskursen genomförs nu för tredje gången och riktar sig till kommunikatörer, press- och informationschefer, både i noterade och onoterade bolag, som vill stärka sin kompetens inom finansiell kommunikation och IR-kommunikation. Kursen passar också medarbetare på finansavdelningar som behöver förstå kommunikationens strategiska roll.

– Kursen gav mig tydliga och praktiska verktyg som jag kunde använda i mitt IR-arbete redan efter första tillfället. Uppgifterna, gruppdiskussionerna och kursledarnas kompetens gjorde kursen till en helhet där varje moment blev relevant och direkt tillämpbart, säger Andriana Molins, kursdeltagare och kommunikationschef på Neola Medical och fortsätter:

– Jag är stolt över certifieringen och rekommenderar kursen till alla som vill bli vassare på börskommunikation, 

Mats Hedberg har arbetat som analytiker och ekonomijournalist och grundare av flera PR- och kommunikationsbyråer.

– Du får en verktygslåda med både strategiska och praktiska moment. Det handlar om att förstå regelverken, kunna navigera mellan IR och kommunikation, men också konkret kunna ta fram en VD-kommentar, investerarpresentation och en relevant kanalstrategi mot börsen och kapitalmarknaden, säger Mats Hedberg. 

Anna Trane har en bakgrund som ekonomijournalist på bland annat SVT och Finanstidningen och har därefter arbetat som presschef och kommunikationschef i flera börsbolag.

I takt med att antalet noterade bolag har ökat kraftigt de senaste åren blir det allt svårare att fånga investerarnas uppmärksamhet.

–Med över 1000 listade bolag är konkurrensen om det mediala utrymmet stor. Det gör det extra viktigt att ha en genomarbetad strategi för hur man når fram, säger Anna Trane.

Konkret och direkt användbart

Efter utbildningen kan deltagarna omsätta sina nya kunskaper direkt i praktiken. Kursen ger stöd i att:

• Utforma bolagets equity story
• Skriva VD-ord med genomslag
• Ta fram investerarpresentationer anpassade för rätt målgrupp
• Sätta en tydlig kanalstrategi för IR- och börskommunikation

– För deltagare som står inför en börsnotering eller ägarspridning kan kursen vara direkt avgörande. Vi har haft flera deltagare som just där och då behövde ta fram centralt kommunikationsmaterial, och kunde göra det med vår handledning under kursens gång, berättar Anna Trane.

Här kan du läsa mer om utbildningen