”Mediearbetet är en viktig del av vår strategiska affärsutveckling”
Rapportering från utsatta områden hade lätt fått sätta en ensidig bild av Botkyrkabyggen i pressen. Det allmännyttiga bostadsbolaget har dock sett till att deras hållbarhetsarbete fått ta en stor plats i deras mediaframträdanden. Här tipsar de om hur man skapar en affärsdrivande mediestrategi.
Sveriges Kommunikatörers generalsekreterare Hanna Brogren fick möjligheten att på djupet prata med vd Chris Österlund och presschef Charlotta Lundström om deras pressarbete på Botkyrkabyggen. Ta del av hela samtalet på Youtube eller som podd.
Utmaningen för det allmännyttiga fastighetsbolaget Botkyrkabyggen är stor. Hela 80% av portföljen består av bostäder från miljonprogrammets dagar, vilket gör dem unika i Sverige. Mycket ska renoveras samtidigt och många av hyresgäster har små plånböcker. Uppdraget är alltså att förnya många fastigheter, men på ett hållbart sätt.
Samtidigt består 70% av beståndet av bostäder inom som polisens listat som utsatta områden. Detta har gjort medierapporteringen ensidig. Charlotta Lundström har velat bredda bilden av Botkyrkabyggens områden till att även handla om deras hållbarhetsarbete – socialt, ekonomiskt och miljömässigt.
– Vi behöver komma ut mer med vad vi gör för ökad hållbarhet. De boende behöver också i media kunna se en mer nyanserad bild av områdena där de bor. Mycket medierapportering har varit präglad av kriminaljournalistik, vilket är djupt orättvist. Den sociala hållbarheten är en viktig del. Vi kan berätta om den i media och öka stoltheten, säger pressansvarig Charlotta.
Arbetet har gett tydliga resultat. Media är inte en sidoverksamhet, utan på Botkyrkabyggen är det arbetet en del i något större.
– Jag vet inte mycket om pressarbete men jag vet betydelsen av att bli förstådd, säger vd Chris.
– Det är fantastiskt att jobba som pressansvarig med ett mandat där mediaarbetet är en del av en strategisk affärsutveckling. Den hållbara affären är snart den enda affären, brukar Chris säga, berättar Charlotta.
Botkyrkabyggens tips för en bra mediestrategi
- Ha bra omvärldskoll – vad pågår i samhällsdebatten?
- Var som pressansvarig med i ett tidigt skede av verksamhetens projekt och utveckling.
- Se till att gå ut i organisationen och ställ frågor. Tänk ett steg före, precis som en journalist ”kanske kan detta bli en nyhet?” På så sätt samlar du också information som är lätt att plocka fram när media ringer.
- Ha bra och intressanta talespersoner i olika tjänster inom bolaget, allt från en miljövärd som är fågelexpert och kan tala om ugglor, till en vd som pratar om Agenda 2030.
- Bygg relationer med journalister. Det tar tid men är värt det.
- Utgå från vad journalisterna vill ha. Ett inslag eller en artikel som är sann och relevant för deras läsare och tittare. Se till att ge dem det.
- Medieträna medarbetarna regelbundet, utan att de låser sig vid vissa budskap utan mer förstår journalismens villkor.
- Jobba aktivt med språket som verktyg. Prata om problem, men koppla det alltid till en åtgärd.
- Sist men inte minst är regelbunden mätning av pressarbetet väldigt viktigt.
Hela samtalet finns filmat och går att se här, eller lyssna på som podd här.