Varför mål och mätning?
Få av oss har obegränsade resurser. Det är viktigt att vi lär oss vilka satsningar som ger effekt och inte. Utan tydliga mål vet du inte om det du gör faktiskt fungerar. Med tydliga mål och nyckeltal (KPI:er) kan du lära dig vilken kommunikation som ger önskad effekt och justera prioriteringar och insatser därefter. Dessutom blir det lättare att visa värdet av ditt arbete för ledningen.
Tre praktiska tips
1. Formulera mätbara mål
Använd ett ramverk för att formulera mätbara mål, till exempel SMART-modellen. Fundera på vad syftet med kommunikationsinsatsen faktiskt är. Låt oss säga att det är att driva trafik till webbplatsen.
För ett nyhetsbrev kan ett SMART mål då vara: Öka antalet prenumeranter som klickar på en länk i nyhetsbrevet i nyhetsbrevet (klickfrekvens) från 3 % till 6 % till den 31 maj.
Nyckeltalet här, det kvantitativt mätbara, är alltså klickfrekvens.
2. Testa vad som ger resultat
Sedan kan du komma på idéer för hur du ska uppnå målet. Vilka kommunikationsaktiviteter tror du kan ge högre klickfrekvens?
- Testa olika ämnesrader
- Testa olika ämnen på innehåll
- Testa olika text på “Läs mer”-knappar
När du testat dina idéer utvärderar du dem enligt – ja, du gissade rätt – klickfrekvens.
3. Lärdomar
Ett resultat (data) utan analys ger inga nya lärdomar, och då har vi tappat hela syftet med mätningen. Därför tipsar jag alltid om att lägga tid och energi på analysen! Hellre lite data och mycket analys, än massor av data utan analys. Fundera också på vilken del av analysen som är relevant för vem. En chef kanske bara behöver ta del av rekommendationen medan en kollega gärna också tar del av data och insikter.
Låt oss leka med tanken att vi fått dessa resultat, och placerar in dem i ett enkelt ramverk för analys:
Data = Data från relevant verktyg, i detta fall klickfrekvens (CTR) från mailverktyg.
Insikt = Tolkning av data, vad betyder den.
Konsekvens = Konsekvens av insikten, hur den påverkar vår kommunikation.
Rekommendation = Hur vi borde agera utifrån dessa lärdomar.
Data
Ämnesrad med emoji 4 % CTR, ämnesrad utan emoji 2 % CTR.
Insikt
Ämnesraden med en emoji hade dubbelt så hög CTR.
Konsekvens
Det verkar som att ämnesrader med emojis väcker mer intresse hos målgruppen och leder till högre CTR jämfört med ämnesrader utan emojis.
Rekommendation
Använd emojis i ämnesrader. Gör ett nytt test med flera olika typer av emojis för att se om någon typ av emoji konverterar bättre eller sämre.
Gör också ett nytt test för olika målgruppssegment för att förstå om det finns olika preferenser kring emojis.
Lycka till!

Lisa Walder
Lisa Walder är strateg och partner på Maniola och kursledare för bland annat Mät effekten av din kommunikation. Hon har över tio års erfarenhet av att hjälpa företag och organisationer att arbeta smartare med marknadsföring, med särskild expertis inom digital analys, mätning och målstyrning. Lisa är en uppskattad föreläsare som gör det komplexa konkret – och visar hur data faktiskt kan göra vardagen enklare för kommunikatörer.