Maktbarometern analyserar Sveriges mäktigaste i sociala medier

Medieakademien är en ideell organisation som årligen sammanställer vilka svenska konton som har mest inflytande på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube i Sverige. I år ligger humortrion JLC högst upp på listan, följd av Therese Lindgren och Jocke och Jonna.

Lästid: 1 minut • Publicerad:

Den omfattande rapporten Maktbarometern, som lanserades av Emanuel Karlsten i veckan är en kartläggning och analys av underlaget från sammanställningen. Covid-19 har i år haft en tydlig påverkan på vilka som är de mäktigaste personerna i sociala medier. Såväl Dr Emma Frans som bakteriologen Agnes Wold placerar sig högt på Twitter på 8:e, respektive 19:e plats. Folkhälsomyndigheten har raketklättrat rakt in på plats 110 i den totala listan.

Inom politiken får Sverigedemokraterna en hög placering på 8:e plats och analytikern Marcus Oscarsson tar en 5:e plats på den totala listan. Det är dock komiker och underhållare som tar topplaceringarna som trion JLC (1:a), influencers som Therese Lindgren (2:a) och paret Jocke och Jonna (3:a).


Läs mer om maktbarometern och titta på lanseringen här.


Som medlem i Sveriges Kommunikatörer erbjuds du nu att ta del av hela den omfattande analysrapporten till halva priset. Till erbjudandet.