7 djupare insikter

Du kan glömma hjältens resa. Lägg däremot kraft på att få fram människans backstory; låt intervjupersonens drivkrafter, passion och vision glimta fram. – Vi fascineras av varför en människa gör, tänker och är som den är. Det gör Storytelling till ett unikt och kraftfullt verktyg, säger Ulrika Nybäck som leder heldagen i Storytelling.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Ulrika Nybäck sittande

Med storytelling kan även torra ämnen bli fängslande. För dig som redan är insatt i grunderna bjuder vi här på djupare insikter i hur du skapar innehåll som din målgrupp slukar.

 

1. Våra drivkrafter fascinerar

Har du tänkt på att uttrycket ”Binge-watching” (streckkolla) anspelar på missbruk? Men ordet är också ett kvitto på hur kraftfullt storytelling är. Men om din målgrupp (ännu) inte slukar det innehåll som du delar, då är det hög tid att ta din storytelling nästa nivå.
– Det gäller att förstå vilka mekanismer som gör att vi människor fängslas. Och så behöver vi träning och åter träning, i kombination med konstruktiv feedback, säger Ulrika Nybäck, som under fyra år sett de stora framsteg som medlemmarna gör under en heldag i Storytelling.

 

2. Kommunikatörens utmaning

Det är inte alltid så lätt att på egen hand väcka intresse för ett nytt direktiv, ett bokslut eller andra abstrakta ämnen. Men här kan du luta dig mot kunskapen att vi fascineras av: Varför vi människor gör som de gör (drivkrafter). Och hur en förändring kommer att påverka just dig.



3. Ställ rätt frågor
Hur gör du då rent konkret? Komplettera de fakta- eller siffertunga delarna med intervjuer där du ställer frågor som: Varför är den här policyn viktig för våra medborgare (eller kunder)? Vad händer om vi inte gör det här? Hur påverkas intervjupersonen av förändringen? Hur ska den du intervjuar få med alla medarbetare genom förändringen? Se till att mixa fakta (abstraktioner) med människans vilja, förhoppningar, vision och drivkrafter. Då blir ditt innehåll levande, minnesvärt och något som vi vill snacka om.

 

 

Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa och ta del av ytterligare fyra tips. Inte medlem än? Bli det du också!

 

Våra medlemmar får:

  • Verktyg, checklistor och en kunskapsbank för kommunikatörer
  • Delta kostnadsfritt på webbinarier
  • 25 % rabatt på våra populära utbildningar och nätverk
  • Ett nyhetsbrev med aktuella artiklar varje vecka
  • Juridisk hjälp inom kommunikations- och medierätt
  • Rabatter från våra samarbetspartners 
  • Rabatt på våra platsannonser

 

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem