Sveriges Kommunikatörer

Långsiktig strategisk kommunikation – magiska ingredienser, kultur och målgruppsanalys 

Lästid: 3 minuterPublicerad: 

Det tål att repeteras. Att kommunicera på ett långsiktigt och hållbart sätt är en viktig fråga för alla kommunikatörer. Det handlar om att förstå hur vi kan skapa en stark intern kommunikation, nå ut på marknaden och verkligen engagera våra målgrupper. Det handlar om press och media, val av kanaler, budskap som både når ut och in, och inte minst att verkligen lyssna på vad som sägs. När jag pratar om långsiktig kommunikativ strategi märker jag ofta att folk har blandade känslor. Många ställer sig frågande: ”Vad innebär det egentligen?” eller ”Behöver vi verkligen en sådan?” För mig personligen är det en av mina absoluta favoritverktyg! Att sitta ner och dyka ner i ett företags metoder, kultur och historia är som att öppna en skattkista. Jag älskar att ifrågasätta varför vi gör som vi gör, hur våra målgrupper agerar och hur vi kan anpassa oss för att verkligen nå fram. Det är när jag får gräva djupt och analysera alla dessa insikter som jag ser de där första, spännande tecknen på potential. 

Vad vill du uppnå med kommunikation? 

Potential är en kraftfull och dynamisk företeelse som handlar om möjligheterna som finns inom varje idé, text, kampanj eller situation. Det representerar den underliggande kapacitet som ännu inte har realiserats, men som har förutsättningar att blomma ut med rätt insatser och förutsättningar. När vi pratar om potential tänker vi ofta på tillväxt, utveckling och förändring. Det handlar om att se det som är möjligt, snarare än det som är. Kommunikationsarbetet handlar om just möjligheter, långsiktig kommunikation kan förändra. 

WOW-faktorn 

Men vill vi inte egentligen uppnå den där WOW-faktorn? Den häftiga idén som verkligen fångar till exempel kundens intresse? Det är just här som grunden är så viktig. För att kunna komma fram till de kreativa och skarpa idéerna som verkligen sticker ut, behövs en stabil grund (organisationens DNA) att stå på. Det kanske låter motsägelsefullt att blanda teori med kreativitet, men jag ser det som en perfekt kombination. Effektiv marknadsföring handlar inte bara om att ha roliga idéer; det handlar om att dessa idéer måste ha sitt ursprung i företagets själ, hjärta och erbjudande. Det är där magin börjar! 

Hundstallets fokus på hållbar kommunikation 

Hundstallets DNA, eller guld i skattkistan om man så vill, är hundarna. Till Hundstallet kommer hundar med en brokig bakgrund – allt från myndighetsomhändertagna hundar som farit illa eller åsamkat skada, till älskade familjemedlemmar som behöver ett nytt hem. Informationen vi har om hundarna varierar stort. En del hundar vet vi mycket om, medan andra hittats uppbundna utomhus och kommer in helt utan historik. Oavsett bakgrund lägger vi ner ett gediget arbete på att lära känna varje individ. Det är det enda sättet att kunna möta hundens individuella behov och säkerställa en trygg omplacering, där rätt hund hamnar i rätt händer. Det är också sättet vi kommunicerar på Hundstallet, med varje hunds behov och historia som grund.  

Några tips längs resan för att uppnå långsiktighet 

  • Vad är er organisations magiska ingrediens? Vad säljer ni för produkt, tjänst eller stöd? Vad gör denna för skillnad i människors liv och vad har den för roll i världen? Den strategiska kommunikationen måste utgå från denna. 
  • Kulturens betydelse för er kommunikation är avgörande. Den kultur som vi växer upp i och lever i påverkar vårt tänkande, våra värderingar och vår uppfattning om världen omkring oss. Vad spelar er produkt för roll i kulturen? 
  • Målgruppsanalys är av högsta prio. Att förstå din publiks bakgrund, livsstil och upplevelse av ditt varumärke möjliggör ert val av kanaler. Vad, hur och varför kommunicerar ni? Till vem? 
  • Lyssnande och respons öppnar upp för att ni ska kunna utvecklas som organisation. Alltså måste ni lyssna på era målgrupper i de kanaler ni kommunicerar.