Krönika: Kommunikatörer som förstår affären är de nya makthavarna

Kommunikatörens betydelse ifrågasätts med jämna mellanrum – vilken nytta tillför egentligen rollen? I denna krönika delar Anna Albinsson, CEO på Gridly och styrelsemedlem i Sveriges Kommunikatörer, sina tankar om kommunikatörens värde och varför förståelse för affären är avgörande.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Anna Albinsson som ler mot kameran.

Kommunikatörens roll ifrågasätts då & då. Ganska mycket just nu. Är det en funktion som verkligen behövs? Skapar den någon nytta? Eller är det bara en i raden av stödfunktioner som driver kostnader?

Jag är i botten kommunikatör. Utbildad på bland annat JMK i Stockholm, med mina första tio yrkesår inom PR och kommunikation. Sedan tog min karriär en annan väg. Jag har varit försäljningschef, marknadschef, affärsutvecklare och vd. Jag har nördat ner mig i data och analys, drivit kunder och affärer framåt och lett bolag genom komplexa transformationer. Och nästan varje dag är jag tacksam för min grund, för var jag kommer ifrån.

Varför? För att kommunikation genomsyrar allt. För att det jag gör blir enklare, mer effektivt och trovärdigt. För att förändringar blir smidigare och framför allt – bestående.

När vi hanterar en utmanande kund är det förmågan att lyssna, läsa mellan raderna och anpassa budskap som avgör utgången. När vi behöver säga upp medarbetare är det kommunikationen som skapar förståelse, respekt och trygghet i en svår process. När vi styr om ett bolag i en ny riktning vet vi att strategier på papper är en sak – men att vinna människors engagemang kräver ett tydligt narrativ och en stark berättelse. När vi står inför bolagets viktigaste pitch handlar det inte bara om siffror och argument, utan om att övertyga, skapa en känsla och bygga förtroende.

Med mina nya perspektiv inser jag att jag i min tidigare karriär var en kommunikatör med bristande affärsförståelse. Och jag vet att jag tyvärr inte är ensam. Branschen har en utmaning att bli mer affärsfokuserad och verksamhetsnära. Jag hör ofta kommunikationsexperter gnälla över hur dålig chefen, experten eller högsta hönset är på att kommunicera. Ofta är nog den analysen rätt. Men innan du säger den meningen bör du själv reflektera över hur väl du förstår den personens ansvarsområde. När chefen är en dålig kommunikatör behöver vi möta hen med, förutom vår kommunikatörsexpertis, en tydlig förståelse för affären och verksamheten. Då kommer ingen längre att ifrågasätta. Punkt.

En kvinna med axellångt hår som ler mot kameran
Anna Albinsson

Anna Albinsson

Rådgivare och föreläsare inom kommunikation

E-post: annaalbinsson79@gmail.com